A Study on the Sex Role Identity of Gifted Children in Mathematics and Science

초등학교 수학${\cdot}$과학 영재아동의 성역할 정체감에 관한 연구

  • Published : 2002.06.01

Abstract

The purpose of this study was to examine the sex role identity of children who are gifted in mathematics and sciences. In order to investigate the sex role identity types, Korean Sex Role Inventory was administered to 192 gifted and 128 normal children in elementary schools. The research findings are the followings: 1. There was no statistically significant difference in the sex role identity types between gifted boys and gifted girls. 2. There were statistically significant differences between gifted and normal groups. The gifted children are more androgynous and less undifferentiated than normal group. 3. Gifted boys were higher in androgyny and masculinity than the normal group. Gifted girls showed the same pattern.

본 연구는 초등학교 수학${\cdot}$과학 영재아동의 성역할 정체감을 일반아동과 비교하여 영재아동의 심리적 특성을 살펴보는데 그 목적이 있다. 설문 조사를 통해 영재아동 192명과 일반아동 128명의 성역할 정체감을 살펴본 결과 영재아동의 성역할 정체감 유형이 양성성 유형은 높게 미분화 유형은 낮게 나타났다. 영재아동은 일반 아동에 비하여 자신의 성역할을 빨리 인식하고 있으며 일반아동보다는 자유로운 양성성적인 성향을 나타냈다.

Keywords

References

  1. 김선욱(2000). 초등학교 6학년생의 성역할 고정관념. 대구대학교 교육대학원 석사학위 논문
  2. 김태련(1987). 발달심리학. 서울: 박영사
  3. 대전신탄중앙중학교(2001). 양성평등교육 프로그램 구안, 적용을 통한 성역할 정체성 확립. 교육인적자원부 지정 양성평등교육 연구학교 보고서
  4. 문정화(1999). 창의성이 보인다 성공이 보인다. 서울: 창지사
  5. 서은희(1996). 초둥학생의 성역할 태도와 심리적 안정성 및 사회성과의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문
  6. 신숙영(2001). 초등학교 아동의 성역할 고정관념에 관한 연구. 충남대학교 교육대학원 석사학위 논문
  7. 윤명희(1999). 아동의 성역할 정체감과 인성특성간의 관계 연구. 중앙대학교교육대학원 석사학위 논문
  8. 임회준, 여상인(2001). 초등학교 영재 학생들의 과학자에 대한 인식 조사. 영재교육연구. Vol. 11, No. 2, pp39-57
  9. 전경원(2000). 한국의 새천년을 위한 영재교육학. 서울: 학문사
  10. 정진경(1990). 한국 성역할 검사(KSRI). 한국심리학회지:사회. Vol. 5, No. 1, pp 82-92
  11. Bem, S. L. (1974). The measurement of psychological androgyny, journal of Consulting and Clinicat Psychology, 42, 155-162 https://doi.org/10.1037/h0036215
  12. Berk, L. E. (2000). Child Development (5th ed.). Boston: Allyn & Bacon
  13. Hyde, C., & Rosenberg, L. (1980). Sex difference in depression: The effects of occupation and marital status. Sex Rote. 1, 249-265
  14. Perrone, V. (1991). On Standardized Testing. ERIC Digest. U.S.: Illinois
  15. Phyllis, G. (1982). Understanding and combatting the dangers of sex-role stereotyping to the development of creativity in gifted children. Roeper Review, 5(1), 28-31 https://doi.org/10.1080/02783198209552654
  16. Weinraub, M. (1983). Children's sex-related stereotyping of colors. Children Development, 21, 125-136