A Design and Implementation of Instruction System for Underachievers′ Number-Concept Learning

수학 학습부진아의 수 개념 형성을 위한 학습시스템 설계 및 구현

  • 김영태 (부산대학교 초등컴퓨터교육과) ;
  • 이재무 (부산대학교 초등컴퓨터교육과)
  • Published : 2002.01.01

Abstract

The object of our research is to design and to embody the learning system of numerical concept for the mathematic loaming disabilities. The existing system for the learning disabilities was a simple repeating practice system, repeating the same learning contents to obtain the skill, ignoring the learner's disability situation. This bears a problem that the interest and motivation in the learning media will reduce as the learning goes on. This loaming system offers the learning process of numerical concept by showing an animation file of a real life and offering a concrete mouse manipulating practice environment, so as to maintain the motivation of the learner, giving an instant compensation and feedback. If this system are used in directing the learning disabilities, it will help them to stay motivated and to create a positive teaming attitude by a variety level learning system, supporting suitable speed and learning contents for the learning disabilities individuals.

본 연구는 수학 학습부진아의 수 개념 학습시스템 설계 및 구현에 있다. 기존의 학습 부진아 교수 시스템은 학습부진아의 정의적 특성보다는 학습내용의 반복훈련을 통해 기능을 습득하는 단순 반복형 학습시스템 유형이 많았다. 이는 학습초기 학습매체가 가지는 흥미와 동기가 학습이 지속될수록 반감되어 간다는 단점이 있다. 본 학습시스템은 생활장면을 애니메이션 자료화하여 수 개념 학습에 제공하고, 마우스를 이용한 구체적 조작학습을 통하여 학습의 결과에 대한 즉각적인 보상과 피드백을 주어 학습자의 학습동기를 지속할 수 있도록 하였다. 본 시스템이 부진아의 지도에 활용된다면 학습에 대한 지속적인 동기유발에 도움이 될 것이며, 학습부진아의 학습내용과 속도에 맞는 수준별 학습을 가능하게 하여 학습부진아 긍정적 학습태도의 형성에 도움이 준다.

Keywords