Abstract
Tensile strength of CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer) is approximately 10 times higher than that of the steel reinforcement, but the design strength of CFRP is normally limited by unpredictable bond failure between RC and CFRP. Many researches concerned with bond behavior between RC and CFRP have been carried out to prevent the bond failure of RC beam strengthened by CFRP, but the national design code for design bond strength of CFRP has not been constructed. In this study, three beam specimens strengthened by CFRP under the parameters of bonded length were tested to derive the design bond strength of CFRP for the RC flexural members. Each bonded length was calculated based on the bond strength of JCI and CFRP manufacturing company. Also, another two beam specimens strengthened by CFRP were tested to inspect the construction environment effects such as mixing error of epoxy resin, and the amount of epoxy primer. From the test results, it is concluded that the maximum design bond strength of CFRP to RC flexural member is considered to be $\tau$a =8 kgf/㎠.
탄소섬유쉬트는 철근의 약 10배에 달하는 인장강도를 지니고 있으나, 보강 특성상 접착제를 사용한 일체화가 선행되어져야하기 때문에 부착으로 인한 강도저감요인을 배제할 수가 없다. 결국 탄소섬유쉬트의 인장강도를 최대한 발휘하기 위해서는 부착파괴를 방지할 수 있는 합리적 설계가 이루어져야 한다. 현재까지 부착성능과 관련한 많은 연구가 진행되었지만 부착길이 결정하는 부착강도에 대한 연구는 미흡하였으며, 설계에 반영할 수 있는 기준 역시 미진한 상태이다. 본 연구에서는 일본 규준 안 및 국내 제조사가 제시하고 있는 설계용 부착강도를 기준으로 부착길이를 검토하였으며, 부착성능에 영향을 미칠 젓으로 판단되는 프라이머 도포량 및 에폭시 강도를 변수로 실험을 실시하였다. 본 실험결과에 의하면, 현재 적용 강도는 모두 안전측으로 나타났으며, 설계용 부착강도는 최대 $\tau$a =8 kgf/$\textrm{cm}^2$ 까지 가능할 것으로 판단된다.