References
- 김영애(1998). 취침 전 책 읽어주기 활동과 어머니 유아의 언어적 상호작용이 유아의 문해 발달에 미치는 영향. 전남대학교 대학원 박사학위논문
- 김정민(1999). 유아들의 연령과 성별에 따른 주의력 결핍과잉행동 연구. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문
- 김혜경(2001). 어머니-유아간 상호작용 특성 및 관계 어머니에 대한 유아의 인식과 어머니의 권력인식에 따른 상호작용 특성 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 민성혜(2001). 어머니-자녀 상호작용과 유아의 인지. 언어 발달간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 서수경(1993). 유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 양영주(1985). 어머니와 유아기 자녀의 상호작용에 관한 일 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
- 유경애(1982). 사회계층에 따른 어머니의 대화형태에 대한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
- 이 영, 나유미, 정지나(1999). 어머니의 인지 양식 및 교육수준과 문제해결 상황에서의 어머니 유아 상호작용간의 관계. 유아교육연구. 19(2), 43-58
- 이한영(1984). 사회계층에 따른 어머니와 유아간의 언어상호작용에 관한 분석 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
- 조경민(1998). 책읽기 활동에서 어머니-유아의 상호 작용과 유아 읽기 능력간의 관계: 사회 인구학적 변인과의 관련성을 중심으로. 성신여자 대학교 대학원 석사학위논문
- 황보연희(1999). 장애유아 및 일반 유아 어머니의 사회적 지지와 상호작용 행동의 상관관계에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 황유진(2001). 글 없는 그림책 읽기 상황에서 어머니 유아의 상호작용. 성균관대학교 대학원 석사학위논문
- Block, H. (1983). Differential premises arising from differential socialization of the sexes: Some conjectures. Child Development, 54(6), 1335-1354 https://doi.org/10.2307/1129799
- Denham, A, Rewick,M.,& Holt, W. (1991). Working and playing together: Prediction of preschool social-emotional competence from mother-child interaction. Child Development, 62(2), 242-249 https://doi.org/10.2307/1131000
- Fagot, I. & Hagon, R (1991). Observations of parent reactions to sex-stereotyped behaviors: Age and sex effects. Child Development, 62(3), 617-628 https://doi.org/10.2307/1131135
- Frankel, T., Rollins, A., & Loftus, P. (1981). Does father know best? Mothers and fathers teaching their preschool sons and daughters (ERIC Document Reproduction ServiceNo. ED 204 026)
- Freund, S. (1990). Maternal regulation of children's problem-solving behavior and its impact on children's performance. Child Development, 61(1), 113-126 https://doi.org/10.2307/1131052
- Hodapp, M., Goldfield, C., & Boyatzis, J. (1984). The use and effectiveness of maternal scaffolding in mother-infant games. Child Development, 55(3), 772-781 https://doi.org/10.2307/1130128
- Hoff-Ginsberg, E. (1991). Mother-child conversation in different social classes and communicative settings. Child Development, 62(4), 782-796 https://doi.org/10.2307/1131177
- Howes, C., Matheson, C, & Hamilton, E. (1994). Maternal, teacher, and child-care history correlates of children's relationships with peers. Child Development, 65, 264-273 https://doi.org/10.2307/1131380
- Hoyenga, B. & Hoyenga, T. (1993). The question of sex differences: Psychological, cultural, and biological issues. Boston: Little, Brown
- Kermani, H. & Brenner, E. (2000). Maternal scaffolding in the child's zone of proximal development across tasks: Cross-cultural perspectives. Journal of Research in Childhood Education, 15(1), 30-52 https://doi.org/10.1080/02568540009594774
- Kogan, N. (1991). The relation between the teaching strategies of parents and the cognitive style of their children. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 343 729)
- Laosa, M. (1978). Maternal teaching strategies in chicano families of varied educational and socioeconomic levels. Child Development, 49(4), 1129-1135 https://doi.org/10.2307/1128752
- Laosa, M. (1980). Maternal teaching strategies in chicano and anglo-American families: The influence of culture and education on maternal behavior. Child Development, 51(3), 759-765 https://doi.org/10.2307/1129462
- Leaper, C. (1991). Influence and involvement in children's discourse: Age, gender, and partner effects. Child Development, 62(4), 797-811 https://doi.org/10.2307/1131178
- Leaper, C. (2000). Gender, affiliation, assertion, and the interactive context of parent-child play. Developmental Psychology, 36(3), 381-393 https://doi.org/10.1037/0012-1649.36.3.381
- Leaper, C, Leve S., & Schwartz R. (1995). Motherchild communication sequences: Play activity, child gender, and marital status effects. MerrillPalmer Quarterly, 41(3), 307-327
- Leslie, E. & Rex F. (1975). Maternal interactive behavior as a function of race, socioeconomic status, and sex of the child. Child Development, 46, 564-568 https://doi.org/10.2307/1128160
- MacDonald, K. & Parke, D. (1984). Bridging the gap: Parent-child play interaction and peer interactive competence. Child Development, 55(4),1265-1277 https://doi.org/10.2307/1129996
- Moreno, M. (1991). Maternal teaching of preschool children in minority and low status families: A critical review. Early Childhood Research Quarterly, 6(3), 395-410 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80063-8
- Parke, A. & Waters, E. (1989). Security of attachment and preschool friendship. Child Development, 60, 1076-1281 https://doi.org/10.2307/1130781
- Pianta, C. & Harbers, L. (1996). Observing mother and child behavior in a problem-solving situation at school entry: Relations with academic achievement. Journal of School Psychology, 34(3), 307-322 https://doi.org/10.1016/0022-4405(96)00017-9
- Pianta, C, Nimetz, L.,& Bennett, E. (1997). Motherchild relationships, teacher-child relationships, and school outcomes in preschool and kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 12(3), 263-280 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90003-X
- Rogoff, B. (1984). Adjustment of adult-child instruction according to child's age and task. Developmental Psychology, 20(2), 193-199 https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.2.193
- Schaffer, R. (1995). 어머니의 육아방법. (곽덕영 역). 서울: 학문사.(원서 1997 출판)
- Schaffer, R. (1994). Social and personality development. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole
- Vaught, H., Pittman, D., & Reddin, A. (1975). Developmental curves for the portable rod-and-frame test. Bulletin of Psychomatric Society, 5(2), 151-152 https://doi.org/10.3758/BF03333231
- Vygotsky, L. (1978). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press