Factors influenced Korean gifted girls and boys to become international Math and Science Olympians

남.여학생이 국제과학올림피아드 입상자가 되는데 영향을 미치는 요인들

  • Published : 2002.03.01

Abstract

Several aspects seen to be related to the phenomenon of having few female Olympians. This study focused on the gender stereotypic parental belief in female child's talent area and lack of parental nurturing behavior on female children in math and science. Other aspects such as females dislike of competition, lack of network, dislike of extraordinary achievement are also included for discussion. The find out how girls and boys became Olympians, 23 male Olympians and 4 female Olympians and their parents were surveyed with questionnaire, on the parental belief, encouragement, and nurturing behaviors. Two Olympians and two non-Olympians were also interviewed to find out what made them to continue to participate in Olympiad or give up Olympiad.

수학, 과학 올림피아드 입상자들의 성취에 영향을 준 요인에 대해 여러가지 논의가 이루어졌다. 그 중에는 자녀의 과학적 능력과 성공가능성에 부모, 교사, 사회의 믿음과 태도가 논의되었고, 이로 인한 학습경험의 기회 제공 정도, 경시대회 참가 준비 및 참가 경험 여부 등이 많이 논의되어왔다. 전세계적으로 여학생 입상자의 수가 적은 현상에 대해서도 많은 논의가 있어온 바, 이 연구에서도 왜 여학생 입상자의 수가 적은지에 대해서 알아보고자 하였다. 우리나라 국제 올림피아드 남녀입상자들 모두 올림피아드 입상자 중에 여학생이 적은 현상은 사회전반에 걸친 격려 부족과 과학고의 여학생 수 부족과 관계가 있다고 지적했다. 여학생 올림피아드 입상자의 부모들은 여자의 수학·과학적 재능 및 과학분야에서의 성공 가능성을 남학생 입상자의 부모보다 더 강력하게 믿었고, 수학·과학분야에서 남학생 입상자의 부모보다 더 적극적으로 딸들의 재능을 키우기 위한 교육 환경을 조성하고 학습경험을 제공했던 점이 두드러진 것으로 나타났다. 여학생의 과학자적인 능력과 과학자로서의 성공 가능성에 대한 교사의 믿음과 행동에 대해서는 남녀 입상자 모두 과학고등학교의 교사들이 과학고등학교 여학생에 대해서 편견을 갖지 않고 동등한 기회를 주려고 했다고 반응했다.

Keywords

References

  1. 민무숙, 김혜숙. (2000) 예비 여성과학자의 배출 현황: 과학고등학교에서의 교육 실태 분석. 서울: 한국여성개발원
  2. Bloom. B. (1985). Developing talent in young people. NY : Ballentine Books
  3. Campbell, J.R., & Beaudry, J.S. (1998). Gender gap linked to differential socialization for high-achieving senior mathematics students. Journal of Educational Research, 91(3), 140-147 https://doi.org/10.1080/00220679809597534
  4. Eccles, J.(1982). Socialization of achievement attitudes and beliefs: Classroom influences. Child Development, 53, 322-339 https://doi.org/10.2307/1128974
  5. Eccles, J. & Jacobs, J. (1986). Social forces shape Math attitudes and performance. Signs Journal of Women in Culture and Society, 11, 367-380 https://doi.org/10.1086/494229
  6. Fennema, E., & Sherman, J. A., (1976). Fennema-Sherman Mathematics Attitudes Scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 6(2), 31
  7. Ghezzi, B. J.(1992). An approach to Japanese womens entry to science, Journal of Womens Culture:Annual report 6
  8. Japanese Association of Female Scientists(1995). Policies for the promotion of women scientists. Technical Report of Japanese Association of Female Scientists
  9. Kerr, B.(2000). Guiding gifted girls and young women, In K. Heller, F. Monks, R. Sternberg, R. & R. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent. (2nd ed.) (pp.633-648). Oxford: Pergamon Press
  10. Kim, H. (2000). Gender difference in Math Creative Problem Solving. Paper presented at the 6th Asia-Pacific Conference on the Gifted and Talented. Beijing, August. 2001
  11. Lafrance, M. (1991). School for scandal: Different educational experiences for females and males, Gender and Education, 3(1), 3-13 https://doi.org/10.1080/0954025910030101
  12. Meece, J., Parsons, J., Kazzala, C., Goff, S., & Futterman, R. (1982). Sex differences in Math achievement : Toward a model of academic choice, Psychological Bulletin, 91, 324-348 https://doi.org/10.1037/0033-2909.91.2.324
  13. Stage, E. K. et al., (1985). Increasing the participation and achievement of girls and women in Mathematics, Science, and Engineering. S. S. Klein (Eds.), Handbook for achieving sex equity through education. Baltimo
  14. Ziegler, A. & Heller, K. A.(2000). Conceptions of giftedness from a meta-theoretical perspective, In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd ed.).(pp.3-22) Oxford : Pergamon Press