Science Gifted/Talented Education System in KOREA

과학영재 교육체제 구축방안에 관한 연구

  • Published : 2002.03.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the education system for science 34gifted/talented students in Korea. There are fifteen science gifted/talented education centers established in major universities, sixteen science high schools and one research center for the gifted education in science located at KAIST. To examine the selection procedure and the curriculum of the education centers and science high schools, the annual reports of the fifteen education centers and the annual plans of sixteen science high schools are analyzed. About 200 gifted/talented students are employed in the field of science, mathematics and information science at each education center, Multidimentional education system is developed for efficient way of teaching for the gifted. The curriculum and teaching method for each education center is unique and different from the science high schools that follow nationally given form. This study shows new selection method and unique curriculum for the science gifted/talented students employed in the education centers. Also, current situation of science high schools are reported in this study. Finally we suggest the systematic way of developing the education system for the gifted in science in korea.

본 연구는 한국의 과학영재교육기관간의 연계체계 및 향후 개선 방안을 모색하는 것이다. 현재 초·중등 과학영재를 위한 교육기관은 과학기술부에서 지원하는 15개 대학부설영재교육센터와 각 시도에 있는 16개 과학고등학교 및 시도교육청에서 운영하는 과학영재학급이 있으며, 대학 수준에서는 한국과학기술원이 있다. 본 연구수행을 위해 각 과학영재교육센터와 과학고등학교의 교육과정과 학생선발 등에 관한 현황을 각 센터의 사업보고서 및 각 과학고등학교의 학교운영계획서를 통해 분석하였다. 각 대학부설 과학영재교육센터에서는 수학, 과학 및 정보과학의 영재 180명을 선발하여 교육하고 있으며, 교육시간은 100시간 정도이며, 다단계 평가를 통해 학생을 선발하고 있다. 과학고등학교의 전체 재학생은 1200명 정도이다. 이 중반정도가 한국과학기술원에 진학을 하고 나머지 학생은 다른 대학에 진학을 하고 있다.

Keywords

References

  1. Brandwein, Paul (1981). The gifted student as future scientist. N/S LTI G/T. California
  2. 고상원 외(1999). 과학기술인력 양성제도의 현황과 선진각국의 주요 정책방향에 관한 연구. 과학기술부 정책연구 99-10
  3. 과학영재교육 교재 (1998, 1999). 수학, 과학 과학영재교육 교재집. 청주교육대학교 . 충북대학교 과학영재교육센터
  4. 과학영재교육 교재 (1998, 1999). 수학, 과학, 정보과학 과학영재교육 교재집. 전남대학교 과학영재교육센터
  5. 과학영재교육 교재 (1998, 1999). 수학, 과학, 정보과학 과학영재교육 교재집. 전북대학교 과학영재교육센터
  6. 과학영재교육 교재 (1998, 1999). 수학, 과학, 정보과학 과학영재교육 교재집. 한국과학기술원 과학영재교육센터
  7. 과학영재교육 교재 (1998, 1999). 수학, 물리, 화학, 생물 과학영재교육 교재집. 인천대학교 과학영재교육센터
  8. 과학영재교육 교재 (1998, 1999). 수학, 물리, 화학, 생물, 정보과학 과학영재교육 교재집. 경남대학교 과학영재교육센터
  9. 과학영재교육 교재 (1998, 1999). 수학, 물리, 화학, 생물, 지구과학, 정보과학 영재교육 교재집. 경북대학교 과학영재교육센터
  10. 과학영재교육 교재 (1998, 1999). 수학, 정보과학 과학영재교육 교재집. 아주대학교 과학영재교육센터
  11. 과학영재교육 교재 (1999). 수학, 물리, 화학, 생명과학, 지구과학 과학영재교육 교재집. 강원대학교 과학영재교육센터
  12. 과학영재교육 교재 (1999). 수학, 물리, 화학, 생물, 지구과학, 정보과학 과학영재교육 교재집. 부산대학교 과학영재교육센터
  13. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1998). 청주교육대학교.충북대학교 과학영재교육센터
  14. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 강원대학교 과학영재교육센터
  15. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 경남대학교 과학영재교육센터
  16. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 경북대학교 과학영재교육센터
  17. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 부산대학교 과학영재교육센터
  18. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 서울대학교 과학영재교육센터
  19. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 아주대학교 과학영재교육센터
  20. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 연세대학교 과학영재교육센터
  21. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 인천대학교 과학영재교육센터
  22. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 전남대학교 과학영재교육센터
  23. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 전북대학교 과학영재교육센터
  24. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 청주교육대학교.충북대학교 과학영재교육센터
  25. 과학영재교육 사업수행 결과보고서 (1999). 한국과학기술원 과학영재교육센터
  26. 과학영재교육센터사업 지원신청서(1998). 청주교육대학교
  27. 김명환(1985). 교사의 과학영재아 지명에 관한 연구. 서울대학교 석사학위 논문
  28. 최돈형 외(1997). 과학기술혁신 5개년 계획 -과학기술교육 내실화 및 시설확충 부문-. 과학기술정책관리연구소(STEPI)