초록
병행 객체지향언어에서 상속성과 병행성은 가장 중요한 특성이다. 하지만, 상속성과 병행성은 상충적인 특성을 가지고 있기 때문에 이들을 병행으로 사용할 경우, 객체 내부의 코드 재정의를 요구하는 상속변칙이 발생된다. 본 논문에서는 캡슐화의 손상 없이 상속변칙을 해결하기 위해 상태 추상화 개념을 도입하였다 이를 통해 캡슐화된 객체의 내부 상태를 추상형 상태로 사상하였고, 효율적인 상속을 위해 상속 인터페이스를 설계하였다. 추상형 상태 집합을 가진 상속 인터페이스를 통해 메소드의 재정의가 발생하더라도 상속 계층 내에 존재하는 클래스들에 미치는 영향을 제거함으로써 상속변칙 문제를 해결하였다.
In concurrent object-oriented languages, inheritance and concurrence are the primary features. But concurrent objects and inheritance have conflicting characteristics thereby simultaneously use of them causes the problem, so called inheritance anomaly, which requires code redefinition of inherited methods to maintain integrity of objects. In this paper, to solve this inheritance anomaly without broken of encapsulation, we introduce the state abstraction concept and map internal states of the encapsulated object into abstract slates. And also, we design the inheritance interface for efficient inheritance. Through the inheritance interface containing abstract state set, though redefinition of the method is incurred, we can remove the influence of other classes in inheritance hierarchy. And also, we can solve the inheritance anomaly problems.