Abstract
The changes of sea bottom configuration, which may cause the coastal disasters, have been considered as social problems. It is obvious that the beach deformation is attributable to the sediment transport associated with erosion and siltation in coastal areas such esturies, channel and harbors. The prediction method and countermeasures far them, however, are not on the level of satisfaction, which indicates that make efforts should be made on developing them. Groin was constructed at Hak-Dong gravel beach to embark ship at 1996, as a result region of right of groin, severe erosion of beach is proceeding till now 1999. In this study, based on the field measurements, involved the one-line theory model which was selected for the prediction of shoreline change to prepare coastal protection methods of Hak-Deng gravel beach. Author found that the storaged sediment estimation model by Sonu and Beek(1971) is useful model at the Hak-Dong gravel beach by the use of topographical survey data from September, 1998 to September, 1999.
해안의 침식, 하구 및 항로, 항내매몰 등에 관한 저질이동에 기인한 해저지형 변동현상은 해안재해라는 측면에서 오래전부터 사회문제로까지 확대되어 그 문제점이 지적되어져 왔으며 최근에는 해안환경의 보전이라는 관점에서 환경영향평가의 중요 항목으로 인식되어 문제의 재현 및 예측과 대책방법이 절실히 요구되고 있는 중요한 과제이다. 본 연구의 대상지역인 학동해빈은 1996년 기존 돌제형식의 선착장을 연장한 이후 해안선 부근에서 침식현상이 진행되고 있다. 따라서, 학동 자갈해빈의 침식원인을 규명하기 위하여 현장관측을 통한 단면측량 결과 및 One-line 모델을 사용하여 침식원인을 규명하고자 하였다. 그리고 Sonu와 Beek(1971)가 제시한 해수면상 저류표사량 산정모델이 자연해빈뿐만이 아니라 해안 구조물이 설치된 학동 자갈해빈에도 유용한 모델임을 입증하였다.