암반사면 사태의 원인규명을 위한 지질조사 및 전기비저항 탐사

Geological and Geophysical Surveys for Determining Causes of Rack Slides

  • 황학수 (한국지질자원연구원 탐사개발연구부) ;
  • 이태섭 (한국지질자원연구원 탐사개발연구부) ;
  • 기원서 (한국지질자원연구원 지질연구부) ;
  • 박종오 (충남대학교 지질학과) ;
  • 문창규 (충남대학교 지질학과) ;
  • 최정환 (한국고속철도공단)
  • 발행 : 2001.12.01

초록

서울~부산간 경부고속철도 왕림터널 개착구간의 서측 사면에서 발생한 암반사면 사태의 발생원인을 파악하기 위하여 정밀지질조사와 물리탐사를 실시하였다. 지질구조에 대한 물리탐사 및 기하학적 분석결과, 집중강우 시 다량의 지하수가 N60$^{\circ}$ E 방향의 주단열대로 유입되면서 단열공극 내의 유체압력이 상승하여 사면암반의 거동이 유발되었으며, 개착터널의 사면쪽으로 경사하는 편마암의 엽리면을 따라 변위가 진행되어 결과적으로 대규모 사태가 야기되었던 것으로 해석되었다.

Geological and geophysical surveys were performed to examined the cause of the rock-mass slide occurred at the opening site of the Wanglim tunnel of the Seoul-Pusan High Speed Railway. The results of geophygical survey and geometrical analysis for the geological structures indicate that the rock-mass slide was triggered by the heavy rainfall which increases the groundwater level and results in high pore pressure in the N60$^{\circ}$ E-trending major fractured zone of the slope, and that the foliation dipping toward the vertical open face of the slope acted as a main sliding plane during movement.

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