Geological and Geophysical Surveys for Determining Causes of Rack Slides

암반사면 사태의 원인규명을 위한 지질조사 및 전기비저항 탐사

  • 황학수 (한국지질자원연구원 탐사개발연구부) ;
  • 이태섭 (한국지질자원연구원 탐사개발연구부) ;
  • 기원서 (한국지질자원연구원 지질연구부) ;
  • 박종오 (충남대학교 지질학과) ;
  • 문창규 (충남대학교 지질학과) ;
  • 최정환 (한국고속철도공단)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

Geological and geophysical surveys were performed to examined the cause of the rock-mass slide occurred at the opening site of the Wanglim tunnel of the Seoul-Pusan High Speed Railway. The results of geophygical survey and geometrical analysis for the geological structures indicate that the rock-mass slide was triggered by the heavy rainfall which increases the groundwater level and results in high pore pressure in the N60$^{\circ}$ E-trending major fractured zone of the slope, and that the foliation dipping toward the vertical open face of the slope acted as a main sliding plane during movement.

서울~부산간 경부고속철도 왕림터널 개착구간의 서측 사면에서 발생한 암반사면 사태의 발생원인을 파악하기 위하여 정밀지질조사와 물리탐사를 실시하였다. 지질구조에 대한 물리탐사 및 기하학적 분석결과, 집중강우 시 다량의 지하수가 N60$^{\circ}$ E 방향의 주단열대로 유입되면서 단열공극 내의 유체압력이 상승하여 사면암반의 거동이 유발되었으며, 개착터널의 사면쪽으로 경사하는 편마암의 엽리면을 따라 변위가 진행되어 결과적으로 대규모 사태가 야기되었던 것으로 해석되었다.

Keywords