A Component Design for Advanced Traveler Information System

여행자 정보 고급화 시스템을 위한 컴포넌트 설계

  • Published : 2001.10.01

Abstract

ITS (Intelligent Transport Systems) is comprised of a number of advanced technologies, including information processing, communications, control, and electronics. Joining these technologies to the transportation system will save lives more safely, save time, and save money more efficiently. The National ITS Architecture provides a common framework for planning, defining, and integrating intelligent transportation systems. Most ITS projects are being designed and implemented in accordance with the National ITS Architecture, a reference framework that spans all of standards activities. Recently, as software technology is rapidly improved and stabilized, there are some needs to reuse pre-developed and powerful ITS technology. ITS standardization based on components and open interfaces becomes a way to solve these reusability of current ITS technology. This paper focuses on how could we design and implement the ITS component based on the National ITS Architecture. Furthermore, design and analysis of UML (Unified Modeling Language) was made through the ATIS (Advanced Traveller Information System) component development task and this UML methodology is expected to provide a standardized model for newly developed ITS components.

지능형 교통 시스템(ITS)은 정보 처리, 통신, 제어, 전자 등 다양한 첨단 기술들로 구성되며 이러한 기술들을 교통 시스템에 접목함으로써 더욱 안전한 인명 구조 및 시간과 경비 절감을 더욱 효율적으로 추구하게 된다. 국가 ITS 아키텍쳐는 지능형 교통 시스템을 설계, 정의, 통합하기 위한 공통적 프레임워크를 제공하며 대부분의 ITS 과제들은 모든 표준화 작업을 총괄하는 기준 프레임워크인 국가 아키텍쳐에 따라 설계 및 구현되고 있다. 최근 소프트웨어 기술이 급속히 개선되고 안정화됨에 따라 미리 개발된 강력한 ITS 기술도 재 사용할 필요성이 있다. 컴포넌트와 개방형 인터페이스에 기반한 ITS 표준화는 현재 ITS 기술의 재사용성 문제를 해결하는 방법이 된다. 본 논문은 국가 ITS 아키텍쳐에 기반한 ITS 컴포넌트를 설계하고 구현하는 방법에 중점을 두고 있으며 첨단교통정보제공 시스템(ATIS) 컴포넌트 개발 과정에서 실제 UML을 이용한 설계와 분석이 수행되었다. 이 UML 방법은 새로 개발되는 ITS 컴포넌트를 위한 표준화된 모델을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 정성원, '지능형 교통시스템(ITS) 표준화 연구' 한국정보과학회 정보과학회지, 제16권 제6호, pp.43-50, 1998
  2. Shibata, J. and French, R, 'A comparison of intelligent transportation systems : progress around the world through 1996,' ITS America, June, 1997
  3. Euler, G., 'National ITS Program Plan,' Vol.1, lst Ed., March, 1995
  4. Vertis, 'Vertis : ITS services,' http://www.vertis.or.jp
  5. 국토연구원, '99국가 ITS 기술표준화 사업(2단계), 1999
  6. Guy Eddon and Henry Eddon, Inside COM, Microsoft Press, 1998
  7. Jacobson, I., Griss, M., and Jonsson, P., Software Reuse, Addison Wesley, 1997
  8. Rumbaugh, J. et al., Object-oriented Modeling and Design, Prentice-Hall, 1991
  9. 국토연구원, 국가 ITS 아키텍쳐 확립을 위한 연구(2단계), 1999
  10. 김경주, 조남규 역, UML Components, 인터비전, 2001
  11. C. Szyperski, Compponent Software, Addison Wesley, 1998
  12. OMG, The Common Object Request Broker: Architecture and Specification, 1998
  13. 김민수, 김광수, 오병우, 이기원 '응용 시스템 구축을 위한 OLE/COM 기반의 GIS 데이터 제공자 컴포넌트 시스템에 관한 연구', The Journal of GIS Assiciation of Korea, Vol.7, No.2, pp.191-207, Oct. 1999
  14. OpenGIS COnsortium, Inc,. The OpenGIS Guide, 1998
  15. S. Kubota, et al., 'A study of data distributed methods in ITS service center,' In Proc. of 8th World Congress on Intelligent Transport Systems, Sydney, October, 2001
  16. S. W. Dellenback, 'Deploying a flexible and extensible ITS architecture,' In Proc. of 8th World Congress on Intelligent Transport Systems, Sydney, October, 2001
  17. G. T. Heineman(Ed.), Component-Based Software Engineering, Addison-Wesley Pub Co (Sd), June, 2001
  18. Brown, Large-Scale Component-Based Development, Prentice-Halll, May, 2000