초록
현재까지 운전중인 변압기에 전기적인 부분방전 측정기법을 적용하기 위한 가장 큰 문제점은 외부 코로나 노이즈를 제거하는 것이다. 본 논문에서는 외부 코로나 노이즈를 제거하고 변압기 내부의 결함에 의한 부분방전 신호만을 측정하는 기법에 대하여 연구하였다. 현장에서 운전중인 변압기에서의 부분방전과 코로나 노이즈의 발생 형태를 모의하기 위하여 모의 변압기 내에 침-평판 전극을 이용하여 변압기 내부 부분방전을 발생시켰으며, 동시에 변압기 외부의 공기 중에 봉-구 전극을 이용하여 외부 코로나 노이즈를 발생시켰다. 변압기 접지선에 설치한 로고우스키 코일에는 변압기의 내부 결함에 의해 발생되는 부분방전 신호와 외부 코로나 노이즈가 동시에 측정되었다. 변압기 외부에 안테나 센서를 이용하여 외부 코로나 노이즈를 별도로 측정하여, 코로우스키 코일에서 측정된 신호에서 코로나 노이즈를 제거한 결과, 변압기 내부의 부분방전에 의한 신호만을 효과적으로 검출할 수 있었다.
The largest problem in applying the elecbical partial discharge measurement method the transformer that has been operated until now is the removal of external corona noise In this thesis, a methcd was studied. to rneasme only fue partial discharge sIgnal due to the defoct in transfonrer except the external corona noise. To find out the types of partial discharge and corona noise within a transfomr, a partial discharge was made in use of a needle-plane electrodes within a model transfonner and, at the same time, an external corona noise was generated in use of a rod-sphere electrcdes in the air around the transformer. Both of a partial clischarge signal caused from an intemat defect within a transformer and an external noise were found at the rogowski coil which was located at transformer earth wire. When the external corona noise, which was separately measured in use of an antenna sensor out of transfonner, was removed from the signal measured on rogowski coil, the signal caused by partial discharge within a transformer would effectively be acquired.quired.