Teaching-Learning on 'The Beds and Fossils' Unit in Elementary Science from the Constructivist Perspective

구성주의 관점에 의한 자연과 '지층과 화석' 단원의 교수-학습

  • Bae, Young-Boo (Department of Science Education, Seoul National University of Education) ;
  • Lee, Yu-Mi (Chong Ryang Elementary School)
  • 배영부 (서울교육대학교 과학교육과) ;
  • 이유미 (서울 청량초등학교)
  • Published : 2000.06.28

Abstract

Constructive learning is an active process of meaning construction and students decide their individual learning objectives according to their own interest concern and ability. The purpose of this study is to develop a teaching-learning model and classroom materials from constructivist perspectives and to apply them to an elementary school classroom in Seoul for one month. In this study, it was reorganized the contents of unit of 'beds and fossils' based on the discussion between students and teacher during the second semester of 4th grade class. The teaching-learning model consists of five steps: 1) introduction; 2) exercise; 3) presentation; 4) consensus; and 5) development. The implementation results were summarized.

구성주의 학습은 의미구성의 적극적인 과정이며, 학생 스스로 개인의 흥미와 관심, 능력에 따라 스스로 학습목표를 결정할 수도 있다. 본 연구에서는 구성주의에 입각한 학습 교재와 교수-학습 모델을 개발하고 이를 서울의 한 초등학교 학생들에게 적용하였다. 4학년 2학기 ‘지층과 화석’ 단원을 학생과 교사의 토론을 중심으로 재구성하였으며, 안내-실천-표현-합의-발전의 단계에 따라 1개월 동안 수업을 실시하고 그 결과를 정리해 보았다.

Keywords

References

  1. 왜 구성중의인가? 강인애
  2. 초등학교 자연과 교과서 (4-2) 교육부
  3. 한국과학교육학회지 v.19 no.2 구성주의적 과학수업이 대기압 개념 획득과 학습동기에 미치는 효과 박수경
  4. 박사학위논문, 서울대학교 수학 교수, 학습의 구성주의적 전개에 관한 연구 박영배
  5. 학습론과 과학교육 박승재;조희형
  6. 한국지구과학회지 v.20 no.1 구성주의 관점에 의한 자연과 지층과 화석 단원 분석 배영부;이유미
  7. 잃어버린 시간을 찾아서, 지층과 화석에 대한 초등학교 4학년 자연과 교재(미발간) 배영부;이유미
  8. 석사학위논문, 서울교육대학교 구성주의 입장에 따른 자연과 교수-학습모형과 교재 개발 이유미
  9. 한국과학교육학회지 v.19 no.1 구성주의 이론에 따른 코스웨어의 적용이 중학생의 힘과 운동 개념변화에 미치는 효과 정경미
  10. 교육과 사회적 구성(구성주의와 교육) Gergen, K. J.;조연주(역);조미헌(역);권형규(역)
  11. Journal of Research in Science Teaching v.33 no.8 Social constructivism: Infusion into the multicultural science education research agenda Atwater, M. M.
  12. The case for constructivist classrooms Brooks, M.G.
  13. Unpublished doctoral dissertation, Cornell University Educating in a biology classroom Brown, E.
  14. The Science Teacher v.63 Constructivism Clough, M. P.;Clark, R. L.
  15. A constructivist view of learning: Children's conceptions and the nature of science, the Science, technology, society movement Driver, R.;Leach, J.
  16. Radical constructivism Glasersfeld, E.
  17. Learning how to learn Novak, J.;Gowin, B.
  18. What children bring to light Shapiro, B.
  19. The Science Teacher v.58 The constructivist learning model Yager, R. E.