Structural Analysis about Influencing Factors to Purchase Intention in Electronic Commerce

전자상거래에서 구매의도 영향변수 간의 구조분석

  • 김창호 (남서울대학교 국제경영학부) ;
  • 심완섭 (남서울대학 국제경영학부)
  • Published : 2000.08.01

Abstract

This study intents to discover the variables impacting consumer's purchase intention through the electronic commerce based on concerning the Flow experience in an environment using computer as a medium and furthermore it is based on a premise that its influence on purchase intention can vary. The following are the synopsis and findings of our analysis. First, analyzing the awareness of perceived risk and level of involvement depending on the level of skill and challenge, which are conceptual structural dimensions, we found that, the higher the level of skill, the lower the awareness of perceived risk, and for challenge, the level of involvement increased. Second, since the sense of perceived risk, level of involvement and purchase intention had a negative influence and were found to have cognizable relationship with one another statistically, this has negative impact on the level of involvement depending on the level of sense of perceived risk in electronic commerce. Third, analyzing the purchase intention depending on the level of involvement, we found out it has a highly positive influence on purchase intention. Furthermore, the level of involvement and purchase intention were found to be closely related to each other.

본 연구는 온라인에서 Flow 경험 변수(도전감/숙련)와 인지된 지각위험, 관여도 나아가 구매의도 변수간의 관계와 구조를 파악해 보려는 시도로 진행된 되었다. LISREL분석을 통한 분석결과는 소비자의 온라인 Flow 경험변수인 숙련도와 지각위험 간에는 부(-)의 관계를 나타냈으며, 숙련도와 관여도 간에는 정(+)의 관계를, 도전감과 관여도간의 관계는 정(+)의 관계를 보였다. 뿐만 아니라 지각위험과 관여도간의 관계는 부(-)의 관계를 나타냈으며, 지각위험과 구매의도, 관여도와 구매의도 간의 관계는 각각 부(-)와 정(+)의 관계로 나타났다. 이들 변수간의 관계와 구조를 파악한 것은 온라인소비자의 구매행동을 이해하고 전략적으로 대응하기 위한 마케팅활동에 매우 유용한 정보를 제공한다.

Keywords