An Effect of Maximizing Efficiency Control of Induction Motor for Electric Vehicle Drive Systems(II)

전기자동차 구동시스템에서의 유도전동기의 최대효율제어 효과(II)

  • 최욱돈 (정회원, 현대중공업 기전연구소 책임연구원) ;
  • 김동희 (정회원, 영남대 공대 전자정보공학부) ;
  • 노채균 (정회원, 영남대 공대 전자정보공학부)
  • Published : 2000.09.01

Abstract

This paper presents the test result of electric vehicle to evaluate a point of difference between maximizing efficiency control and conventional constant flux control(CFX) strategy of induction motor driver. A proposed maximizing efficiency control(MEC) strategy is compared with th constant flux control strategy. The comparison test is carried out with two types of F.T.P-72 and E.P.A driving schedule. This research shown the effectiveness of an enlargement of driving distance of the electric vehicle when a maximizing efficiency control strategy adopted.

본 논문에서는 유도전동기의 손실을 고려한 최대 효율제어기법을 전기자동차 구동시스템에 적용하고, 그 효과를 검증하기 위해 최대 효율제어를 적용하였을 때와 기존의 일정자속 제어방식을 적용하였을 경우에 대해 각각 ­미국의 F.T.P-72와 E.P.A의 HWFET(Highway Fuel Effciency Test)에서 정한 시내 주행모드(LA-4 Mode) 와 고속 주행 모드에서의 주행시험을 통해 그 결과를 비교 제시하였다. 또한 시험을 통해 전기자동차의 주행거리 증대를 위해 최대 효율제어 적용시 효과를 검토하였다.

Keywords