An Effect of Maximizing Efficiency Control of Induction Motor for Electric Vehicle Drive Systems(I)

전기자동차 구동시스템에서의 유도전동기의 최대효율제어 효과(I)

  • 최욱돈 (정회원, 현대중공업 기전연구소 책임연구원) ;
  • 김동희 (정회원, 영남대 공대 전자정보공학부) ;
  • 노채균 (정회원, 영남대 고대 전자정보공학부)
  • Published : 2000.07.01

Abstract

The purpose of this paper is to evaluate practical advantage in using maximizing efficiency control strategy in induction motor drives for electric vehicles. A maximizing efficiency control strategy consist of a flux estimation with direct field oriented controller is proposed and compared with the general constant flux control strategy. The comparison is carried out by simulation. The results are included to show the effectiveness of the proposed strategy in the electric vehicle applications.

본 논문에서는 전기자동차에 적용된 유도전동기와 효율 최대운전을 위한 조건을 제시하였고, 백터제어 시 전동기의 첨손을 고려한 전동기 모델에서의 효율제어기법을 모의시험을 통해 기존의 방식과 비교, 제시하였다. 연구결과는 전기자동차의 구통시스템에서 주행거리 증대를 위해 적용할 예정으로 여기서는 전기자동차에 적용하기에 앞서 직접벡터제어방식의 구동시스템 구성과 모의시험을 통해 그 타탕성을 검토하였다.

Keywords