초록
직교로 보강된 판은 효율적인 하중분배능력과 좌굴안정성 때문에 장대교량의 강상판으로 사용되고 있다. 본 연구에서는 일축압축을 받는 직교로 보강된 판의 좌굴강도를 해석적 방법으로 추정하였다. 판이론을 사용하여 전체좌굴 및 부분좌굴과 같은 여러 모드에서의 좌굴응력식을 유도하고, 좌굴강도에 대한 횡리브와 종리브의 강성과 개수 등의 효과를 보이기 위하여 매개변수해석을 수행하였다. 정량적인 해석을 통해 종리브와 횡리브의 강성과 간격의 영향을 보였다.
Orthogonally stiffened steel plates are used for orthotropic steel decks of long-span bridges because of high degree of flexural and torsional resistances and good load-distribution behavior. An analytic study is presented for evaluating the buckling strength of orthogonally stiffened plates subjected to uniaxial compression. By using the plate theory, the buckling stress under overall and partial buckling modes, is derived. Parametric studies are performed to show the effects of the stiffness and the number of transverse and longitudinal ribs on the buckling strength. The results show quantitatively strong influence of stiffness and spacing of longitudinal and transverse ribs.