A Structural Analysis of the Tracked Vehicle

궤도차량의 차체구조해석

  • 이영신 (충남대학교 기계설계공학과) ;
  • 최창 (국방과학연구소) ;
  • 전병희 (충남대학교 기계설계공학과 대학원) ;
  • 오재문 (충남대학교 기계설계공학과 대학원)
  • Published : 1997.09.01

Abstract

In this study, static and dynamic transient analysis of tracked vehicle structure with recoil impact load is performed for transient impact and traveling load using ANSYS and ABAQUS FEM codes. When transient impact loads are applied at tracked vehicle, the maximum dynamic Von Mises stress occurs between beam stiffener of upper plate and race ring and stress level is about 390-450 MPa. The results of transient analysis shows similar level and tendency with static stress with dynamic force effect of 1.6. The excessive stresses occur around the race ring for the both cases. When the traveling loads are applied on the tracked vehicle, the maximum Tresca stress occurs around suspension #1 and is about 450 MPa and results of static and nonlinear transient analysis are quite similar.

본 연구에서는 ANSYS와 ABAQUS 상용 유한요소 코드를 이용하여 궤도차량의 정적.동적 해석을 충격하중과 주행하중에 대해서 수행하였다. 궤도차량이 충격하중을 받을 때 최대 동적 Von Mises응력은 상판의 빔보강재와 레이스링사이에서 발생하였으며 응력수준은 390-450MPa이다. 정하중에 대한 동하중수 1.6을 고려했을 경우 동적 해석과 동적하중계수가 포함된 정하중 해석은 유사한 결과를 보이고 있다. 과도응력은 주로 레이싱링 주위에서 발생하고 있다. 주행하중의 경우 최대응력은 로드휠 유기압 현가장치 #1번에서 450MPa정도이며, 정적해석과 비선형 해석의 결과가 유사하다.

Keywords

References

  1. ADD-UD 910072CD 주퇴충격하중을 받는 지지구조물의 응력해석 이영신
  2. 한국자동차공학회지 v.15 no.3 추퇴충격하중을 받는 궤도차량 구조물의 과도응력해석 이영신;김용환;이기두;김영완;안충호;성난훈
  3. 제8회 화랑대 국제심포지움논문집, 군용차량의 경향화를 위한 설계기술 차체구조 및 민감도해석 이영신;이광한;전병희;이대환;박지우
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