Journal of Korean Society of Forest Science (한국산림과학회지)
- Volume 84 Issue 3
- /
- Pages.333-342
- /
- 1995
- /
- 2586-6613(pISSN)
- /
- 2586-6621(eISSN)
Developing a Computer Model for Forest Road Design
임도설계(林道設計) 자동화(自動化)를 위한 전산(電算)모델의 개발(開發)
- Chung, Joo Sang (Department of Forest Resources, Seoul National University) ;
- Chung, Woo Dam (Department of Forest Resources, Seoul National University)
- Received : 1995.05.15
- Published : 1995.09.30
Abstract
A user - oriented computer model to aid designing forest road is developed to release the burden by increasing efficiency of time - consuming and laborious road design works. In this paper, the structures and functions of the model are discussed. The model consists of functional modules : 1)input module to treat survey data and design criteria ; 2)road design module to generate preliminary road layout, horizontal and vertical curvatures and curve widening ; 3)earthwork analysis module to determine the economic mass movement ; 4)report writer module to produce hard copies of engineering drawings for plan views, cross - sections and profiles, earthwork calculation sheets and mass movement diagrams. In addition, the report writer also provides the information on earthwork disturbance along the cut and - fill slopes. The modules are designed to be fully - integrated to enable the users to perform engineering analyses and evaluate design alternatives in a series of road - design procedures.
이 연구에서는 많은 시간과 인력이 투입되어야 하는 임도설계업무(林道設計業務)를 전산화함으로써 업무의 효율성을 증진시키기 위한 임도설계용(林道設計用) 전산모델을 개발하였다. 전산모델은 크게 자료입력(資料入力)모듈, 임도설계(林道設計)모듈, 토적계산(土積計算)모듈, 도면출력(圖面出力)모듈로 구성되어 있으며, 이들은 측량자료(測量資料)와 설계제원(設計諸元)의 입력, 설계도면(設計圖面)의 작성, 평면곡선(平面曲線)과 총단곡선(總斷曲線)의 처리, 곡선부의 확폭, 토공량(土工量)의 산출, 토량운용계획(土量運用計劃)의 수립, 도면의 인쇄 등 산악지형 임도설계에 요구되는 다양한 기능을 수행한다. 또한 다원적인 설계변경기능(設計變更機能)을 제공함으로써 설계과정에서 공학적 판단에 따라 각종 설계내역(設計內譯)의 변경이 가능하며 그 결과를 즉시 확인할 수 있음은 물론 변경내용에 따라 모든 설계과정이 자동적으로 재실행됨으로써 효율적인 설계업무가 이루어질 수 있다. 이러한 종합적인 기능을 갖추고 있는 전산모델은 임도선형(林道線形)의 평가(評價) 및 토량(土量)의 균형평가(均衡評價) 등 일련의 공학적(工學的) 분석(分析)은 물론 환경적(環境的)인 평가(評價)도 가능하게 한다. 따라서 험준한 산악지형에 적합한 인도의 선형(線形)을 결정하고 토량균형(土量均衡)을 유지시킬 수 있어 환경적(環境的)으로 안정되고 경제성 있는 임도계획(林道計劃)을 가능하게 할 수 있다.
Keywords
- Forest road design;
- Computer model;
- Road layout;
- Earthwork analysis;
- Mass movement;
- Engineering drawings;
- Engineering analyses