DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Fast Burn for Different Combustion Chamber Geometries of Gasoline Engine Using an Ion Current Method

이온전류법에 의한 가솔린엔진 연소실 형상별 급속연소효과 연구

  • 강건용 (한국기계연구원 동력기계실) ;
  • 서승우 (한국기계연구원 동력기계실) ;
  • 정동수 (한국기계연구원 동력기계실) ;
  • 장영준 (부산대학교 정밀기계공학과)
  • Published : 1993.06.01

Abstract

In spark ignition engine, EGR of lean mixture operation has advantage in emission, but disadvantages in power output and combustion flame propagation. Fast burn system is known to be a useful method to solve these disadvantages. This paper presents the characteristics of in-cylinder flow for different combustion chamber geometries, and the correlation between the in-cylinder flow and the combustion flame speed using an ion current method.

본 연구에서는 급속연소기술의 가솔린엔진에 적용을 목적으로 흡입과정시 강한 와류(swirl)를 생성하는 마스크부착 헤드(masked shroud head, MSH)형을 급속연 소형으로 제작하여 마스크부착 헤드형에서의 급속연소효과를 이온전류법에 의한 화염 속도를 측정하므로서 규명하려한다. 이온전류는 이온탐침계(ion probe)를 연소실 표면의 두 지점에 설치하여 검출하며, 이온전류 신호를 정성적인 방법으로 검증한 후 표준 헤드형과 마스크부착헤드형을 장착한 엔진에 대해서 화염전파 속도를 비교 측정 한다. 측정된 화염 전파속도는 정확한 연소특성 분석을 위해 각 사이클에서의 값을 표본으로 하는 통계적 방법으로 처리한다.

Keywords