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A Study on the Equi-Biaxial Tensile Workability for the SPC 3 EN Automobile Killed Steel Sheets

승용차용 SPC 3 EN 킬드 강판의 등 2축 인장 가공성에 관한 연구

  • 김동원 (서울대학교 공대 기계설계학과) ;
  • 서대교 (성균관대학교 공대 기계설계학과) ;
  • 김형종 (서울대학교 대학원)
  • Published : 1986.09.01

Abstract

For the analysis of equi-biaxial tension, the Lankford values at the various strain levels were measured experimentally at first. It was clarified that the R values depend on strain to a great extent and based on this result, the analysis of the equi-biaxial tension was carried out. Hill's new yield criterion was used to predict the stress-strain curves theoretically. The value of new parameter, m for the coincidence of the theory with the experiment was 2.1. It is desired that the optimum R-value in the case of m=2.1 is measured at strain, 15% for the reasonable correlation between theory and experiment.

본 연구는 이상의 연구결과들을 비교한 결과, Hill에 의하여 최근에 제안된 새 항복조건식에 의한 해석방법을 종합 검토함으로써, 실험결과와 이론적 해석결과 와의 합리적인 접근을 얻을 수 있다고 예상하여 수행되었다. 더 나아가 Pearce가 그의 연구 결과에 대한 고찰에서, 아마도 R 값(Lankford값)이 변형도중에 계속 일정 하게 유지되지 않을 것이며, 그것이 실험결과가 이론적 해석결과와 일치하지 않는 한 가지 원인이 될 수 있다고 언급한 사실을 고려하고, 최근 R 값에 대한 연구에서 R 값 이 변형률의 크기에 의존된다는 사실을 감안하여 R 값을 실제로 측정하였으며, 그 결 과를 등 2축인장에서의 응력-변형률선도를 해석하는데 적용하였다.

Keywords