$\mu\textrm{p}$-based Electronic Control System for Automobiles Part1. Electronic Engine Control System

자동차의 마이크로프로셋서를 이용한 전자식 제어시스템에 대한 연구 제1편 : 전자식 엔진 제어시스템

  • Chae, Suk (Dept. of Electrical Science, KAIS) ;
  • Kim, Young-Lip (Dept. of Electrical Science, KAIS) ;
  • Liu, Joon (Dept. of Electrical Science, KAIS) ;
  • Kim, Kwang-Rak (Dept. of Electrical Science, KAIS) ;
  • Bien, Zeungnam (Dept. of Electrical Science, KAIS)
  • 채석 (한국과학원 전기 및 전자공학과) ;
  • 김용립 (한국과학원 전기 및 전자공학과) ;
  • 유준 (한국과학원 전기 및 전자공학과) ;
  • 김광락 (한국과학원 전기 및 전자공학과) ;
  • 변증남 (한국과학원 전기 및 전자공학과)
  • Published : 1980.10.01

Abstract

An engine control system in which the conventional mechanical ignition system is studied. The contact point of the breaker is replaced by the contactless magnetic pick up sensor from which the information of the speed and the position of the crankshaft is extracted , and further an electronic High Energy Ignitim System Is designed, implemented and tested . The High Energy Igniticwl System increases the secondary spark voltage of the ignition coil from the conventional 10000~15000 volts to the 30000~40000 volts resulting in improving the combustion efficiency. Also, instead of the conventional advimce mechanism forigniliontiming control, a microprocessorbased timinng mechanisn is installed to determine the ignition timing data in response to the engine rpm and the intake manifold vacuum.

기존의 기계적인 점화장치를 전자식 점화장치로 대치한 엔진 제어시스템에 대하여 연구하였다. 점화차단기(Breaker)의 기계적인 접점을 없애고, 무접점 magnetic pick up sensor를 사용하여 속도신호 및 크랭크축의 기준점을 얻은 후, 연소 효률을 높이기 위하여 점화코일의 2차측 spark 전압을 종래의 10000∼15000볼트로 부터 30000∼40000볼트로 높이고 에너지 점화장치(High Energy Ignition System)을 설계 개발하여 실장시험(field test)을 행하였고, 점화시간의 조정을 위하여 종래의 기계적인 진각장치 대신에 microprocessor를 사용하여 엔진속도 및 흡입기관의 진공도(intake manifold vacuum)에 의한 점화시기 데이타가 결정되도록 하는 방법을 연구하였다.

Keywords