A Study on the Instructional Model Using VR and AR for Pre-Early Child Teachers

예비유아교사를 위한 VR·AR 활용한 수업모형에 관한 연구

  • Yan Ha (Dept. of Early Childhood Education, Kyungin Women's University)
  • 하얀 (경인여자대학교 유아교육학과)
  • Published : 2024.01.17

Abstract

본 논문에서는 예비유아교사를 위한 VR·AR 활용한 수업 모형에 관한 연구이다. 최근 4차산업혁명시대를 맞아 유아교육 분야에서 디지털교육 등 다양한 기술을 활용한 활동에 관한 요구는 많이 있으나 예비유아교사 및 유아에게 새로운 IT기술을 활용하여 누리과정 연계 및 놀이중심 활동을 적용하는 데에는 많은 어려움이 있다. 왜냐하면 최신 기술을 유아들의 활동에 접목하려면 IT 기술 이해와 경험 뿐 만 아니라 유아에 대한 발달수준, 누리과정에 대한 이해, 놀이중심 교육과정 등에 대한 심도있는 융합이 필요하기 때문이다. 따라서 본 연구에서 VR·AR 활용한 수업 모형으로 예비유아교사를 교육함과 동시에 이를 통해 유아들에게 다양한 체험과 놀이가 가능한 활동을 제안하고자 한다. 이는 최신 멀티미디어기술로써 VR·AR 활용하므로 예비유아교사 및 유아들에게 융복합적인 교육효과를 줄 수 있으므로 유아교육분야에 기여하는 바가 크다.

Keywords

References

  1. The Ministry of Education, Artificial Intelligence Education with Young Children: Infant content and manual, 2021.
  2. Kyungchul Kim, Arum Oh, "Exploring the imaginative narrative of infants using augmented reality (AR)-based educational play content", Research on Children's Media, Vol. 20, No.1, pp. 169-195, 2020.
  3. Sungwon Park, Jaeyun Park, "A Study on the Extensibility of Visual Perception of AR.QR Picture Book Animation: Picture book: Where am I? Focusing on the design characteristics of", Journal of Information Technology Applications & Mangement, Vol. 30, No. 1, pp. 21-32, 2023.
  4. Gujong Yu, Sori Kim, "Effects of STEAM (Convergence Talent Education) activities using VR and AR on children's creative problem-solving ability and peer interaction", Korean Society for Open Early Childhood Education, Open Early Childhood Education Research Vol.24, No.2, pp. 525-560, 2019. DOI : 10.20437/KOAECE24-2-20
  5. Korea Educational Student Information Service, "Understanding Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) content and its educational application plan", KERIS issue reports, 2017.