Development of data collection education programs for lower grades in elementary school students

초등학교 저학년을 위한 데이터 수집 교육 프로그램 개발

  • Yi, Seul (Jangsan Elementary school) ;
  • Ma, Daisung (Gwangju National University of Education)
  • Received : 2021.08.01
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

Much of our lives are closely related to artificial intelligence, and society is changing more rapidly. Reflecting this era, the need for artificial intelligence education has emerged and various learning methods have been proposed, but guidance on artificial intelligence teaching and learning activities for lower grades elementary school students is insufficient. Therefore, in this study, the data collection education program for the lower grades of elementary school was developed based on the contents standards of the Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. Focusing on the principles of artificial intelligence and the detailed data area of the utilization area, the focus was on expressing numbers and letters in various ways, such as colors and pictures, and finding various types of data in life to learn the principles of artificial intelligence. Through this program, it is expected that lower-grade elementary school students will be able to understand the importance of data collection in artificial intelligence through the process of knowing about data and collecting sound, picture, and text data.

우리 생활의 많은 부분이 인공지능과 밀접하게 관련되고 있고, 사회는 더욱 빠르게 변화하고 있다. 이러한 시대적 상황을 반영하며 인공지능 교육에 대한 필요성이 대두되고 다양한 학습 방안들이 제시되고 있지만, 초등학교 저학년 학생들을 위한 인공지능 교수·학습 활동에 대한 안내는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 초등학교 저학년을 위한 데이터 수집 교육 프로그램을 한국과학창의재단의 내용기준에 근거하여 개발하였다. 인공지능의 원리와 활용 영역의 데이터 세부 영역을 중심으로 숫자와 문자를 색, 그림 등 다양한 방법으로 표현하고 생활 속에서 다양한 유형의 데이터를 찾아보며 인공지능의 원리를 학습할 수 있도록 하는 것에 중점을 두었다. 이 프로그램을 통해서 초등학교 저학년 학생들이 데이터에 대해 알고 소리, 그림, 문자 데이터를 수집해보는 과정을 통해서 인공지능에서 데이터 수집의 중요성을 이해할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords