A study of the development of Ship's Collision Risk Algorithm by Relative bearing in Closest Position of Approach(CPA)

최근접점 상대방위에 따른 선박충돌위험알고리즘 개발에 관한 연구

  • Lee, Jin-Suk (Graduate school of Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Song, Chae-Uk (Division of Navigation, Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Jung, Min (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology)
  • 이진석 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 송재욱 (한국해양대학교 항해학부) ;
  • 정민 (한국해양수산연수원)
  • Published : 2015.10.21

Abstract

VTSO make a decision which one will be danger and what to expect ship's actions due to each encountering situation with CPA(Closest Point of Approach) and TCPA(Time to Closest Point of Approach) by monitoring ship's vectors(Course & Speeds) in real-time through the VTS system. This study is the fundamental research for developing algorithm and system that does not decide the collision risk in one's own ship's viewpoints, but it identifies the related ships into danger through the third party(VTS ) in real time.

선박교통관제사는 충돌위험이 있는 선박을 식별하기 위하여 각 선박의 벡터(코스와 속력)를 실시간으로 모니터링하며, 이때 VTS 시스템을 통하여 CPA(Closest Point of Approach)와 TCPA(Time to Closest Point of Approach)를 확인할 뿐 아니라 선박의 조우상황에 따른 위험도 함께 고려하게 된다. 본 연구는 선박충돌위험을 자선의 관점이 아닌 제 3자 즉, VTS(Vessel Traffic Service)관점에서 서로 충돌 위험이 있는 선박을 실시간으로 계산하는 알고리즘과 시스템을 개발하기 위한 기초연구로써 선박의 조우상황에 따른 위험도를 구하는 것이 목적이다.

Keywords