The political economy analysis of the mobile phone subsidy

이동통신 보조금의 정치 경제학적 분석

  • Published : 2014.10.28

Abstract

The government has the duty to prevent abuses of monopoly and promote competition in order to maximize consumer welfare. In order to promote competition we have to address the asymmetry in the information as possible and to ensure consumer choice. The subsidy seems to reduce the burden on the consumer service charges and handset prices but it virtually distort the market through price discrimination. The government caused the principal-agent problem by avoiding their appropriate role to prevent distortion of the mobile telecom market. The money used as subsidy could be transferred to down the price of cell phone and charges and it would be a benefit to consumers. Separate notice of subsidies by Mobile Communications Terminal Distribution Structure Improvement Act is a developed policy but it was too late. It, the market price close to that from perfect competition structure, is plausible, ultimately.

정부는 소비자의 후생을 극대화하기 위하여 경쟁을 촉진하고 독과점의 폐해를 방지할 책무가 있다. 경쟁을 촉진하기 위해서는 정보의 비대칭성을 최대한 해소하고 소비자 선택권을 보장해야만 한다. 보조금은 소비자의 단말기 가격부담이나 서비스요금부담을 저감하는 것으로 보이지만 사실상 가격차별을 통하여 시장을 왜곡하고 있는 것이다. 정부는 보조금문제에 대하여 이통시장의 왜곡을 방지할 적절한 역할을 하지 못함으로써 주인-대리인 문제를 야기하였다. 보조금으로 사용될 재원이 단말기가격이나 요금인하로 사용되는 것이 소비자에게 이로운 것이며 사회후생을 증가시킬 수 있다. 단말기유통법을 통한 보조금의 분리공시는 진일보한 정책이나 만시지탄이다. 궁극적으로는 보조금의 형태가 아닌 가격으로 반영되어야 하고 완전경쟁시장에 가까운 가격구조가 형성되는 것이 바람직하다.

Keywords