The Effect of Information Privacy Concerns in Web Sites

웹사이트에서 정보보안 우려감의 영향

  • Published : 2013.10.25

Abstract

The research conducted here focuses on the definition and organization of information privacy concerns in e-commerce process. Based on the identified concept of information privacy concerns(IPC), this study additionally explores the interrelationships among consumers' individual characteristics(self-efficacy, digital literacy, customer alienation), customer satisfaction and intention to buy. Through empirical model analysis, this study found that self-efficacy and digital literacy affect negatively IPC, while customer alienation has an positive effect on IPC. IPC affects positively customer satisfaction. Academically, this study extends IPC to an empirical research model by identifying the conceptualization and organization of IPC. Moreover, practically, e-commerce providers can develop how to relieve IPC of online consumers.

본 연구에서는 온라인 상거래 과정에서 소비자의 정보보안우려감이 어떻게 정의되고 조작화 되어야 하는지 개념을 명확히 하고자 한다. 나아가 규명된 정보보안 우려감의 개념을 기반으로 소비자 정보보안 우려감과 소비자의 개인적 특성(자기효능감, 디지털활용능력, 소비자소외감), 그리고 고객만족도 및 구매의도 간 상관관계를 검증하고자 한다. 온라인 쇼핑몰 구매고객을 대상으로 한 설문조사 및 분석 결과, 자기효능감과 디지털활용능력이 높을수록 정보보안우려감은 낮아졌으며, 반면 소비자 소외감이 높을수록 정보보안우려감은 더욱 심화되었다. 그리고 이러한 정보보안 우려감은 향후 고객의 만족도에 부정적인 영향을 미쳤다. 학술적으로 본 연구는 정보보안 우려감의 개념과 측정방식을 규명하여 실증모형검증에 확장하였다는 의의가 있으며, 실무적으로 이러한 정보보안우려감의 개념을 기반으로 온라인 쇼핑몰 공급자들은 고객의 정보보안우려감을 완화할 수 있는 방법을 개발할 수 있을 것으로 본다.

Keywords