A Meta Analysis and Review of External Constructs Based on the Technology Acceptance Model: Focusing on the Research Related of Smartphone in Korea

기술수용모델 관련 외부요인에 관한 문헌적 고찰 및 메타분석: 우리나라 학회지에 게재된 스마트폰 관련연구 중심으로

  • Published : 2013.10.25

Abstract

A Meta-analysis is a statistical literature synthesis method that provides the opportunity to view the research context by combining and analyzing the quantitative results of many empirical studies. The Technology Acceptance Model (TAM) has been the subjects of a great deal fields and now also has been continuously studied. Recently, the issue of the biggest the information communication and information systems fields is smart. At this point, we conducted a Meta-analysis and review of external constructs based on the technology acceptance model. This study was targeted a total of 106 research papers that are setting up the causal relationship in the technology acceptance model among the research papers published in domestic academic journals before 2013. The result of the Meta-analysis, the biggest effect size the path from external Variables to perceived usefulness was showed playfulness. The effect size was 0.536 in the path from perceived usefulness to playfulness. And, the biggest effect size the path from external Variables to perceived ease of use was showed self efficacy. The effect size was 0.536 in the path from perceived ease of use to self efficacy. Based on the results, it was discussed the difference through comparative analysis with previous research.

메타분석은 여러 실증연구의 정량적인 결과를 통합과 분석을 통해 전체 결과를 조망할 기회를 제공하는 통계적 통합 방법이다. 기술수용모델(TAM)은 지난 20년 동안 많은 주제로 다루어지고 있으며 지금도 여전히 계속 연구되어 오고 있다. 최근 정보시스템과 정보통신 분야가 가장 큰 이슈는 스마트이다. 이러한 시점에 기술수용모델을 기반으로 외부 요인에 관한 문헌적 고찰 및 메타분석을 실시하였다. 본 연구는 2013년 이전 국내 학술지에 게재된 연구 중 기술수용모델의 인과관계를 설정한 총 106편의 연구논문을 대상으로 하였다. 메타분석의 결과, 외부 요인과 인지된 유용성의 경로에 가장 큰 효과 크기는 유희성으로 나타났다. 인지된 유용성과 유희성의 경로에 효과 크기는 0.536이었다. 그리고 외부 요인과 인지된 사용 용이성의 경로에 가장 큰 효과 크기는 자기 효능감으로 나타났다. 인지된 사용 용이성과 자기 효능감 경로에 효과 크기는 0.626이었다. 분석결과를 바탕으로 선행연구와 비교분석을 통해 차이점을 논의하였다.

Keywords