Study on Synchronization Characteristics of a Variable Nozzle in Environment of Simulated Combustion Pressure

연소압 모사 환경 상태의 가변노즐 동기화 특성 연구

  • 박동창 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부) ;
  • 이상연 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부) ;
  • 이주영 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부) ;
  • 조성원 (현대로템(주)) ;
  • 윤수진 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부) ;
  • 윤현걸 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부) ;
  • 임진식 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부)
  • Published : 2011.11.24

Abstract

Variable nozzles are used to enhance the effectiveness of aircraft engines at various altitudes. Unsynchronized movements of variable nozzle flaps affect the direction of thrust in case the variable nozzle consists of many flaps. A synchronization test system was developed to verify the synchronization characteristics of variable nozzle mechanism including flaps. The test system has a capability to simulate combustion pressure in variable nozzle space. The test system was used to qualify the synchronization characteristics of a variable nozzle flaps affected by magnitude and uniformity of simulated combustion pressure, and time delay of each nozzle actuators.

가변노즐은 다양한 고도에서 비행체의 효율을 향상시키기 위하여 사용된다. 가변노즐이 다수의 플랩으로 구성된 경우에, 플랩의 비동기화된 운동은 추력 방향에 영향을 미친다. 동기화 시험장치는 플랩을 포함하는 가변노즐 메커니즘의 동기화 특성를 검증하기 위하여 개발되었다. 본 시험장치는 노즐 공간 내부의 연소압을 모사할 수 있는 기능을 가지고 있으며, 연소압의 크기 및 분포, 각 노즐구동기의 시간 지연 등이 가변노즐 플랩의 동기화 특성에 미치는 영향을 정량화하기 위하여 사용되었다.

Keywords