Study on the Braking Characteristics of Starting System Used for Initial Spin-up of Gas Turbine

가스터빈 초기 구동용 시동시스템의 제동특성 연구

  • 송주영 (두산중공업(주) 미래사업기술개발센터) ;
  • 박준철 (두산중공업(주) 미래사업기술개발센터) ;
  • 이기훈 (두산중공업(주) 미래사업기술개발센터) ;
  • 김성현 (두산중공업(주) 미래사업기술개발센터) ;
  • 남삼식 (두산중공업(주) 미래사업기술개발센터)
  • Published : 2011.11.24

Abstract

Engine test as well as unload test of starting motor itself was performed to evaluate the braking characteristics of starting system used for initial spin-up of gas turbine for power generation. Through the experimental evaluation of the braking performance with the capacity of braking resistor of the starting motor, we have achieved quantitative data to secure robust braking characteristics in emergency during the starting period of the gas turbine. It is possible to establish a capacity selection criterion of braking resistor to ensure the starting reliability of the gas turbine.

발전용 가스터빈 초기 구동용 시동시스템의 제동특성 평가를 위해 시동모터 단독 무부하 시험과 엔진 장착 부하시험을 수행하였다. 시동모터의 제동저항 용량 차이에 따른 제동 성능의 실험적 평가를 통해 가스터빈 시동과정 중 비상정지 상황에서 안정적인 제동특성을 확보하기 위한 정량적 데이터를 확보하였다. 본 연구를 통해 가스터빈의 시동 신뢰성과 안정성을 제고하기 위한 최적의 시동모터 제동저항 선정이 가능하게 되었다.

Keywords