교육용 도구로서의 아이팟(iPod), 아이폰(iPhone) 활용 방안 연구

The Study Of Using iPod, iPhone As an instrument of education

  • 장정훈 (제주 광양 초등학교) ;
  • 김종우 (제주대 교육대학 초등컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2010.07.30
  • 심사 : 2010.08.04
  • 발행 : 2010.08.10

초록

정보화의 급속한 발전과 아이팟(iPod), 아이폰(iPhone)의 전세계적인 보급과 함께 교육 분야에서의 모바일 기기의 활용은 학교 교육의 방법적인 측면에서 많은 아이디어를 제시하고 있다. 아이팟(iPod)과 아이폰(iPhone)이 가지고 있는 다양한 기술의 활용은 기존의 학교 및 교육 방법에 있어서 많은 변화를 가져오고 있는데, 전통적인 교실 혹은 실습실 수업에서 해결하지 못했던 여러 가지 교수 방법적인 문제와 학생 중심의 교육 패턴을 지원하는 기능을 가진 아이팟(iPod)과 아이폰(iPhone)이 학생들에게도 점차 보급되고 있기 때문이다. 이에 본 연구는 휴대용 멀티미디어 기기 및 모바일 기기를 통해 변화된 정보화의 교육적 패러다임을 구현하는 방안을 제시함으로서 정보화 시대를 살아가는 교사와 학생들에게 창의적인 교실 수업 개선에 기여하고자 한다.

Making use of mobile in the education field with international providing of iPod, iPhone and the rapid growth of information oriented society suggest lots of ideas in the aspect of method of education. Using the various technology of iPod and iPhone leads to change of teaching method because iPod and iPhone supports lots of skills of teaching which is student-centered is gradually supplying to students. Furthermore, Not only the development of various mobile contents can be materialized in iPod circumstance is processing in information-communication field of Korea, but also a recognition of people about iPod and iPhone is changing positively. Along this change, it expects to using of iPod and iPhone for teaching methods in school will affect to the education effectively and promote the quality of education. So, this study was focused on the development application for using iPod and iPhone in each subjects of Society and Science according to this features of changes with expecting the educational effect accompanied by using iPod and iPhone and searched the previous examples of using mobile application.

키워드