스크래치를 활용한 알고리즘 교육 자료 개발 연구

Development of training Materials for Algorithm using Scratch

  • 투고 : 2010.06.30
  • 심사 : 2010.07.20
  • 발행 : 2010.08.10

초록

본 연구에서는 초등학생의 알고리즘 교육을 위하여 교육용 프로그래밍 언어인 스크래치를 이용하였다. 스크래치는 그래픽 기반의 프로그래밍 인터페이스를 제공하여 처음 프로그램을 접하는 초등학생의 경우 배우기과 용이하고, 즉각적인 프로그래밍 결과 확인은 학생들의 흥미를 붙잡아 줄 수 있는 매력적인 요소이다. 따라서 스크래치를 이용한 알고리즘 교육 자료 개발은 초등학생의 특성에 맞는 스크래치를 이용하였기 때문에 Bloom이 주창한 완전학습을 기대할 수있다. 또한 수준별로 제시된 학습지는 교육의 수월성을 제공해 줄 것이며 알고리즘을 활용한 문제해결 능력 및 창의성의 신장은 학생들이 앞으로 배우게 될 학습내용을 익히는데 훌륭한 자산이 될 것이다.

In this paper we used Scratch, educational programming language, to teach algorithm to elementary school students. Scratch provides a graphical programming interface, so elementary school students can learn easily and immediately check the results of programming that can hold students' interest. Therefore, development of training material from Scratch using the algorithm can look forward to the Bloom's Mastery Learning. Also worksheets by level will give us excellence in education, growth of the ability to solve problems and creativity will be a great asset for student's future learning.

키워드