논리력과 문제해결력 신장을 위한 EPL기반 교육전략

Education Strategy based on EPL for Heightening of Reasoning and Problem-solving Skills

  • 한재협 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 손원성 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Han, Jae-Hyub (Gyeongin National University of Education Dept. of Computer Education) ;
  • Sohn, Won-Sung (Gyeongin National University of Education Dept. of Computer Education)
  • 투고 : 2010.07.21
  • 심사 : 2010.08.04
  • 발행 : 2010.08.10

초록

본 연구에서는 초등학교에서 스크래치 프로그램을 활용한 사용자 중심 디자인 모델에 기반한 하이레벨(High Level)단계의 프로토타이핑 기법을 적용하여 응용프로그램 개발 교육모형을 제시하여 적용해 보고 그 효과를 검증해 보고자 한다. 본 연구의 결과는 초등학교에서 문제해결력과 논리적 사고력 신장을 위한 응용프로그램 개발 교육의 새로운 접근방법이 될 것으로 기대한다.

In this study, using the program in elementary school, scratch, based on user-centered design model, a high-level (High Level) step by applying prototyping techniques for application development, training and present a model applied to investigate reports that validate the effectiveness. The results of this study, problem solving and logical thinking ability in elementary school for the education of the new approach to application development is expected to be.

키워드