정보윤리영역 학습이 정보통신 윤리의식에 미치는 영향

The Effect of Information and Communication Ethics Education on Students' Attitudes in the Cyberspace

  • 신정애 (대구교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과) ;
  • 박판우 (대구교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과)
  • Shin, Jeong-Aei (Dept. of Computer Education, Daegu University of Education) ;
  • Park, Phan-Woo (Dept. of Computer Education, Daegu University of Education)
  • 투고 : 2010.07.07
  • 심사 : 2010.07.20
  • 발행 : 2010.08.10

초록

급속히 발전하는 인터넷의 활용은 여러 측면에서 긍정적인 발전을 가져왔고 초등학생들에게도 새로운 호기심을 자극하고 중요한 놀이문화가 되어가고 있다. 반면 가상의 공간이라는 상황으로 인하여 사이버상의 비행이나 폭행 등 부정적인 결과를 초래하고 있다. 본 연구는 정보생활 교과서의 교육과정을 분석하여 정보통신윤리 영역의 학습을 실시하기 전과 후의 정보 통신 윤리 교육의 효과와 문제점을 찾아보고 새로운 정보 통신 윤리 교육의 지도 방안을 모색해 보고자 한다.

Rapidly increasing Internet use has brought beneficial developments in many aspects, and it also stimulates elementary students' curiosity and is becoming an important part of entertainment. On the other hand, it is giving rise to some negative results such as violence and delinquent conduct in cyberspace. This study is to find the effects and problems of Information and Communication Ethics education before and after it is carried out by analysing the curriculum of Information texbooks, and to search for new teaching methods for Information and Communication Ethics education.

키워드