English Word Game System Recognizing Newly Coined Words

신조어를 인식할 수 있는 영어단어 게임시스템

  • Published : 2009.05.29

Abstract

Everyone can easily acquire learning materials on web environment that rapidly develops. Because the importance of English education has been emphasized day by day, many English education systems are introduced. However, previous most English education systems support only single user mode, and cannot deal with a newly coined word such as 'WIKIPEDIA'. In order to lead a user's learning ability with interest and enjoyment, this paper propose an online English word game system implementing a 'scrabble' board game. The proposed English word game system has the following characteristics. First, the proposed system supports both single user mode and multi user mode with a virtual user based on artificial intelligence. Second, the proposed system can recognize newly coined words such as 'WIKIPEDIA' by using NEVER Open API dictionary. Third, the proposed system offers familiar user interface so that a user can play the game without any manual. Therefore, it is expected that the proposed system can help users to learn English words with interest and enjoyment.

인터넷 환경의 급속하게 발전하면서 웹을 통하여 많은 학습 매체를 경험할 수 있다. 특히 영어 교육의 중요성이 강조되면서, 많은 영어 학습 관련 소프트웨어가 출시되었다. 그러나 기존 영어단어 교육용 시스템은 대부분 1명의 사용자가 게임을 진행하는 방식이며, 또한 'WIKIPEDIA'와 같은 신조어를 전혀 고려하지 못한다. 따라서 본 논문에서는 사용자에게 흥미와 즐거움을 유도하여 학습이 가능하도록 '스크레블'이라는 보드게임을 온라인으로 구현하였다. 제안하는 영어단어 교육용 게임시스템의 특징은 다음과 같다. 첫째, 제안하는 시스템은 인공지능을 바탕으로 한 가상의 사용자와 함께 단일 사용자 모드와 다중 사용자 모드를 모두 지원한다. 둘째, 제안하는 시스템은 NEVER 오픈 API사전을 이용하여 'WIKIPEDIA'와 같은 신조어에도 인식할 수 있다. 셋째, 매뉴얼 없이도 쉽게 게임을 즐길 수 있도록 사용자에게 익숙한 UI를 제공한다. 따라서 제안하는 시스템은 사용자에게 영어단어학습에 대한 흥미와 즐거움을 고취할 수 있다고 기대한다.

Keywords