웹사이트의 온라인 공동체의식 형성을 위한 고객그룹 운영 방안 연구

A Study on the Management of Customer Group to the Sense of Community in Online through the Web-site

  • Lee, Hye-jin (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Yae, Yong Hee (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Kim, Ji Young (Korea Institute of Science and Technology Information)
  • 발행 : 2009.05.22

초록

정보서비스 활동에서 고객과의 관계는 서비스 성패를 좌우하는 중요한 요소 중 하나이다. 최근에는 웹서비스를 통한 고객관계마케팅활동은 고객과의 관계를 강화하는 데 있어서 그 가능성을 한층 높일 수 있다. 그 중 물리적, 지리적 구애를 받지 않은 서비스의 브랜드 혹은 온라인 공동체의식의 활용은 고객관계 구축의 핵심이 된다. 따라서 본 고에서는 KISTI의 과학향기 서비스의 고객그룹을 대상으로 공동체의식을 형성시킬 수 있도록 서포터즈 운영과 매개효과를 통해 고객그룹 운영 방안을 제시하였다.

Success or failure depends on the customer relationships from information services. Recently, as strengthening the customer relationships, marketing with the customer relationships through the web-site is being important factor. In the web-site, applying the service brand or the sense of community in online is the core. In the order to apply the sense of community in online to KISTI's Scent web-site, it is operated KISTI's Scent supporters and proposed the management of customer group plans.

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