Low Pressure Test Results of Regenerative Cooling Combustion Chamber for 30tonf-Class Liquid Rocket Engine

30톤급 액체로켓엔진 재생냉각 연소기 저압 연소시험 결과

  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 이광진 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 임병직 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 안규복 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 김문기 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 서성현 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기팀)
  • Published : 2009.05.14

Abstract

Test results of combustion chamber to verify the operation and the combustion performance at low pressure, design and off-design conditions for 30ton-class liquid rocket engine were described. The combustion chamber has nominal chamber pressure of 60 bar, propellant mass flow rate of 89 kg/s, and nozzle expansion of 12. Effects of chamber pressure on combustion characteristic velocity are largely affected by mixture ratio. The specific impulse of combustion chamber is proportional to the chamber pressure regardless of the mixture ratios. The present results can be used as the base to predict the combustion performance of large sized chamber at high pressure while demonstrating the possibility of low pressure firing test of large sized chamber.

30톤급 액체로켓엔진 재생냉각 연소기에서 넓은 영역에서의 연소기 작동성 및 연소성능 등을 확인하기 위한 저압 및 설계/탈설계점 연소시험 결과에 대해 기술하였다. 연소기의 연소압력은 60 bar, 추진제 유량은 약 89 kg/s 그리고 노즐 팽창비는 12이다. 연소특성속도에 대한 압력의 영향은 혼합비에 따라 크게 나타났다. 연소기의 비추력은 혼합비에 크게 영향을 받지 않았고 압력에 비례함을 알 수 있었다. 본 결과는 향후 대형 연소기에서 저압 연소시험의 가능성을 제시할 뿐만 아니라 대형 연소기의 고압 연소압력에서의 연소성능을 예측하는 기본 데이터로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords