A study on the Estimation of $CO_2$ Emission in Container Port by using Container O/D Analysis

컨테이너 O/D 분식에 따른 $CO_2$ 배출량 추정

  • Kim, Hwan-Seong (Division of Logistics automatic, National Korea Maritime University) ;
  • Jo, Min-Ji (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Choi, Se-Kyung (Graduate school of National Korea Maritime University)
  • 김환성 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 조민지 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 최세경 (한국해양대학교 대학원)
  • Published : 2009.06.17

Abstract

According to the issue "global warming", many regulations and agreements with countries in the world are becoming set and it is being fulfill now. Under the progress of Post Kyoto Protocol agreement, It will be sure that Korea rave a duty to reduce $CO_2$ emission from 2013. For them, Korea have to make a strategies about the Climatic Change Convention for all industries. Recently, a great attention about $CO_2$ emission in the world is focused on port, shipping line and airline. Most countries are establishing policies to prevent environment from these industry fields, but Korea has not yet made for them. Thus, Korea need to collect $CO_2$ emission data not only the routes of container from port but also activities in the port. In this paper, an estimation of $CO_2$ emission under the route of container transportation at Korea by using O/D analysis will be addressed. And then, it will be used to make a optimal routes of container transportation which can reduce $CO_2$ emission in future.

기후온난화 현상이 전 세계적으로 이슈화 되고 있으며 이에 관한 협정 및 비준이 행하여지고 있다. 우리 나라의 경우 포스트 교토의정서가 발효되는 2013년부터 의무감축 대상국에 포함될 것으로 확실시 되고 있다. 이에 따라 산업 전반에 걸친 기후변화협약 종합대책을 마련해야 하고 산업별로 대응방안 및 전략을 수립하여야 한다. 특히 항만, 해운 및 항공에 대한 부분에 $CO_2$ 저감이 이슈화되고 있으며 각국들은 대응정책을 수립하였다. 하지만 우리나라에서는 이런 부분에 대한 대응정책이 수립되지 않고 있다. 또한 국내에서의 화물 운송에 따른 $CO_2$ 배출 통계도 구축되어 있지 않다. 따라서 본 연구에서는 항만에서 목적지까지 이동하는 화물의 이송경로 및 이송 장비에 따른 $CO_2$ 배출량을 추정하고자 한다.

Keywords