A Study on Valve-Induced Water Hammer Characteristics for Large Pump System

밸브에 의한 대형펌프시스템의 수격특성에 관한 연구

  • Lee, C.J. (Department of Automobile Engineering, Tong Myong University) ;
  • Lim, K.S. (Faculty of Marine Engineering, Mokpo National Maritime University) ;
  • Cho, D.H. (Faculty of Marine Engineering, Mokpo National Maritime University)
  • 이철재 (동명대학교 자동차공학과) ;
  • 임경선 (목포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 조대환 (목포해양대학교 기관시스템공학부)
  • Published : 2009.06.04

Abstract

Hydraulic Transients would be occurred since pressure is increased or decreased when water speed inside of pipeline is rapidly changed A study on water hammer has become more important because the pumping stations were big and the systems conveying the fluid through the large and long transmission pipelines were complex. In this study, the method of characteristic line was adopted to evaluate the valve-induced water hammer phenomena in a pumps feedwater system.

관로내의 유속이 급격히 변하면 압력도 크게 상승하거나 강하하게 되어 유체 과도현상을 일으키게 된다. 이러한 수격현상에 대한 연구는 펌프스테이션이 커지고 유체를 이송하는 시스템이 대형화되어 그 중요성이 더욱 증가하였다. 이것은 파이프라인이 길어지고 복잡해지기 때문이다. 이 연구에서는 특성법을 이용하여 대형펌프 시스템의 밸브 개폐로 발생하는 수격현상을 평가하였다.

Keywords