Optimization of image data for Mobile Game Gontents

모바일게임 콘텐츠 개발을 위한 이미지 데이터 최적화

  • Lee, Hwan-joong (Pukyung National Univ Information Engineering Part Computer Graphics Lab.) ;
  • Kim, young-bong (Pukyung National Univ Information Engineering Part Computer Graphics Lab.)
  • 이환중 (부경대학교 정보공학과 대학원 컴퓨터그래픽스 연구실) ;
  • 김영봉 (부경대학교 정보공학과 대학원 컴퓨터그래픽스 연구실)
  • Published : 2008.05.01

Abstract

In the 2000s, the PC package game market has withered, but the internet based on-line game, the wireless internet based mobile game and high-powered console game market have been main stream. Among those markets, mobile game market has rapidly increased because it has 'mobility' that overcomes the limitation of time and area. But, unlike other platforms, mobile game user have to pay the higher price for download mobile game contents through the wireless internet and mobile game developer have to overcome the limitation of storage memory capacity.of mobile phone. Chiefly, the image data consume the storage capacity of mobile game contents, this paper present a technology to optimize image data for mobile game contents through analyzing type of compression method and image formats.

2000년대를 맞이하면서 국내에서는 PC 패키지 게임시장이 쇠퇴하고 유선 인터넷을 기반으로 한 온라인 게임과 무선 인터넷을 기반으로 한 모바일게임, 그리고 가정용 게임기를 중심으로한 고성능 콘솔게임이 새로운 게임 플랫폼의 주류로 자리잡게 되었다. 그중에서도 모바일게임은 시간과 장소의 제약을 극복하는 '이동성'이라는 특징으로 인해 폭발적으로 성장하였다. 그러나, 타 플랫폼과는 달리 모바일게임은 콘텐츠를 사용자의 휴대단말기에 탑재하기 위해서 고가의 무선인터넷 요금을 지불하여야 하고, 휴대단말기의 하드웨어에 장착된 저장 메모리 공간의 부족으로 인해 게임 콘텐츠의 용량 제한이라는 한계를 극복해야하는 문제점이 있다. 모바일게임 콘텐츠의 용량은 주로 이미지 데이터의 용량이 대부분을 차지하므로, 본 논문에서는 이미지 데이터 처리의 최적화를 위한 기술을 압축방식과 이미지 포맷을 유형별로 구분하여 분석함으로써 용량이 제한된 모바일 단말기상에서 최적화된 이미지 데이터들을 포함한 콘텐츠를 제작할 수 있는 방안을 제시한다.

Keywords