Propelling and Turning Motions of Fish for Virtual Aquarium

가상 수족관 물고기의 추진과 회전 유영 생성 방법

  • Published : 2008.05.01

Abstract

The interaction between artificial fish and aquatic surroundings and the fish's realistic locomotion are very important elements to construct virtual aquariums. In general, the artificial fish in virtual aquariums used to be created by 3D modeling tools, and was repeatedly showing the simple and constant form of swimming. This paper will analyze the sorts of biological forms of fish-swimming and the propelling and turning characteristics. Then, we propose a method of the basic swimming and turning of artificial fish to generate various and natural-looking locomotion. It is possible to make a explorable virtual aquarium more immersive by using interactive interfaces together.

물고기와 수중환경의 상호작용과 물고기의 사실적인 움직임 표현은 가상 수족관을 구축할 때 매우 중요한 요소이다. 일반적으로 가상 수족관의 물고기 움직임은 3D 저작도구를 이용하여 일정한 형태의 움직임을 단순히 반복하는 유영을 보여 왔다. 본 논문에서는 물고기의 유영을 생물학적으로 분류하여 추진과 회전 특성을 분석하고, 각각의 특징에 따른 가상 물고기의 기본유영과 회전유영 생성 방법을 제안한다. 제안 방법은 사용자의 제어에 따라 다양하고 자연스러운 물고기 움직임을 생성함으로써 수중환경을 효과적으로 표현할 수 있고, 상호작용 인터페이스와 함께 사용하여 체험형 가상 수족관의 몰입감을 높일 수 있을 것이다.

Keywords