Combustion Characteristics of Full-scale Gas Generator for 30 ton Class Liquid Rocket Engine

30톤급 실물형 가스발생기 연소 특성

  • 안규복 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 서성현 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 임병직 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 이광진 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기팀)
  • Published : 2008.05.29

Abstract

Combustion characteristics of a gas generator for a 30 ton-class liquid rocket engine were studied. At the early stage of development, the combustion tests of the gas generator were performed by only using the nozzle which substitute for a turbine manifold exit. Then, the extension tube was applied between the gas generator and the nozzle for imitating the resonant mode of gas generator and turbine manifold. Finally, the hot-firing tests were performed on the condition of connecting the gas generator with the turbine manifold. In the paper, the step-by-step results such as temperature distribution and pressure fluctuations were analyzed.

30톤급 액체로켓엔진 가스발생기의 연소 특성에 대한 연구를 수행하였다. 개발 초기 가스발생기는 터빈 매니폴드 출구를 모사하는 노즐을 후단에 장착한 상태에서 연소시험을 진행하였다. 이후 가스발생기와 터빈부의 공진모드를 모사하는 연장배관을 가스발생기와 노즐 사이에 추가하여 시험이 이루어졌으며, 최종적으로 터보펌프의 터빈부를 연결한 상태에서 연소시험을 수행하였다. 본 논문에서는 이와 관련된 온도 분포, 압력섭동 결과들을 분석하였다.

Keywords