해외건설시장의 플랜트 전문가 육성을 위한 교육 컨텐츠 개발 연구

A Study on Development of Plant Educational Contents For Training the Plant Experts in the Abroad Construction Market

  • 박은수 (한양대학교 토목공학과) ;
  • 장경수 (한양대학교 토목공학과) ;
  • 고성원 (한양대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 이태식 (한양대학교 건설환경시스템공학과)
  • 발행 : 2007.11.09

초록

플랜트 시장의 확대로 인해 국내 건설업체의 플랜트 시장 진출이 점차 확대되어 가고 있다. 그러나 국내 및 해외 플랜트 시장의 개척을 위한 플랜트 전문가 육성이 부족하여 해외 우수 전문가들을 초빙하고 있는 실정이다. 국내 플랜트 전문 분야에 대한 체계적인 교육 프로그램이 자리를 잡지 못하고 부문별, 환경별, 직위별 교육 분야의 특성화가 이루어지지 못하고 있다. 이에 해외 시장 환경에 맞는 플랜트 전문가 육성을 통해 국내 및 해외 플랜트 시장을 선도할 플랜트 전문 교육 컨텐츠의 개발 연구를 실시하여 플랜트 전문가 육성을 위한 기본 방향을 정립해 나가야 한다. 본 연구는 국내 및 해외 플랜트 시장 활성화를 위해 플랜트 전문가를 육성하기 위한 교육 컨텐츠를 개발하고자 한다. 본 연구를 통해 개발된 플랜트 교육 컨텐츠는 향후 교육 프로그램 개발을 위한 유용한 기초자료로써 활용이 가능할 것이다.

As the world plant market extends, the number of the domestic construction company expansion to the abroad plant market is increasing. However, there is a lack of plant experts for opening domestic and abroad plant market; call in plant experts from abroad. Moreover, domestic plant education programs are not well constructed. And the education programs are not characterized by field, environment, and position. Thus, we should develop contents and establish the foundation for the plant education programs to train appropriate plant experts who will lead the world plant market. The purpose of the study is to develope educational contents for plant experts to be compatible in the abroad plant market. The contents developed by this study may practically used as the fundamental material for the future educational program.

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