A Study on Combustion Characteristic of HTPB in Hybrid Rocket

하이브리드 로켓의 HTPB의 연소특성에 관한 연구

  • 이정표 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 조성봉 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김수종 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김진곤 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 문희장 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 성홍계 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 최성한 ((주)한화) ;
  • 장기원 ((주)한화)
  • Published : 2007.04.26

Abstract

In this study, the combustion characteristics of HTPB was studied in hybrid propulsion system. In this experiments HTPB was used as fuel, GOX was used as oxidizer. The mass flow rate of GOX was controlled by the several chocked orifices that have different diameter, and the oxidizer supply range was $13.8{\sim}42.7g/sec$. The experimental result of HTPB was compared with the other studies of HTPB, and the combustion performance of HTPB was analyzed with that of PE. As a result, the homing rate and efficiency of HTPB as fuel were better than that of PE in the same hybrid motor.

하이브리드 추진 시스템에서의 HTPB 연료의 연소특성에 관한 연구를 수행하였다. 본 실험에서는 연료는 HTPB, 산화제는 GOX를 사용하였다. 산화제의 유량은 직경이 다른 여러개의 쵸킹 오리피스로 제어했고, 산화제 공급 유량범위는 $13.8{\sim}42.7g/sec$ 이었다. 본 실험의 HTPB 결과와 외국의 연구 결과를 비교하였으며, PE와의 연소성능을 비교 분석하였다. 하이브리드 추진 시스템의 고체연료로서 HTPB가 PE보다 연소율 및 효율이 높음을 확인하였다.

Keywords