Strengthening Plant Market Competitiveness in the Construction Firms;A Corporate Strategy

해외 플랜트 건설 분야의 현황 분석을 통한 경쟁력 강화전략 도출

  • 이태식 (한양대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 이꽃님 (한양대학교 토목공학과) ;
  • 구자경 (한양대학교 토목공학과)
  • Published : 2006.11.11

Abstract

Construction companies do not take necessary steps for sudden change in the Construction market, In order to over come the problem, it is necessary to make Corporate Strategy through correct Market analysis. If construction companies want to secure continuance profits, they must prepare proper strategy to advance into plant market. This research performs both external and internal environment analysis, External environment analysis is for overseas construction market and advanced foreign companies, and internal environment analysis is the current status of domestic companies. The research identifies some of the Key points, growth in foreign plant market is huge, but domestic companies do not have abundant construction experience on the same field and also they lack in high value-added techniques. They are far behind the advanced companies; they don't have proper skills of Procurement, engineering and project management. This study suggests a strategy for domestic companies to take necessary step to advance into plant construction market.

플랜트 산업은 기자재, 노동력, 기술이 함께 투입되는 종합산업으로 부가가치가 매우 높고, 선진국들의 수출전략산업으로 해외시장에서 치열한 수주경쟁이 벌어지고 있다. 우리나라도 플랜트 시장의 수출 증대는 매우 중요한 과제로 여겨지고 있다. 그러나 현재까지의 추세로 보아 우리나라의 플랜트 산업은 석유가스와 석유화학부문에 너무 치우쳐 있고 업체들간의 수주 불균형으로 인한 인력부족, 그리고 여러 기술적${\cdot}$비용적인 문제가 발생하고 있다. 이를 해결하기 위해서는 정확한 시장환경 분석을 통한 경영전략의 수립이 요구된다. 국내 건설업체들이 향후 지속적인 수익을 확보하기 위해서는 최근의 시장동향을 고려할 때 시장발전이 제한적인 국내시장 대신 해외시장에 진출하기 위한 전략의 확보가 요구된다. 조사 결과 해외 플랜트 시장의 발전 가능성에 비해 국내 업체들이 플랜트 시장에 진출하기에 시공분야에서는 오랜 경험을 바탕으로 충분한 경험을 갖고 있으나 고부가가치 분야인 엔지니어링, 사업관리 분야 등에 대해서는 매우 취약한 것으로 조사되었으며, 이로 인해 해외 업체들과의 수주 경쟁에서 뒤처지는 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 국내 건설업체들이 플랜트 건설 분야에 경쟁력 강화를 위한 현 문제점을 지적하고 그에 대한 개선점을 제안하였다.

Keywords