기관실화재 인명위험성평가에 관한 연구

A Study on the Life Risk Assessment of Ship's Engine Room Fire

  • 한상국 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 조대환 (목포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 박찬수 (목포해양대학교 기관시스템공학부)
  • Han, Sang-Kook (Graduate School, Mokpo National Maritime University) ;
  • Cho, Dae-Hwan (Faculty of Marine Engineering, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park, Chan-Soo (Faculty of Marine Engineering, Mokpo National Maritime University)
  • 발행 : 2006.11.17

초록

이 연구에서는 국제적으로 관심이 집중되고 있는 FSA를 선박의 화재 안전 분야에 도입하기 위한 준비과정으로 화재안전도의 가장 중요한 지표인 사망확률의 근거가 되는 피난계산을 실습선의 모의훈련에 의해 계산하여 피난시간의 계산 및 성능기준 화재의 안전설계를 검토하였다. 그 결과 승선인원과 대피 통로의 폭과는 일정한 상관관계가 있으며 최적의 폭을 산정할 수 있음을 보였다. 그러나 선박 내부의 좁은 통로와 선박의 종류에 따른 특수한 구조를 고려할 때 일괄적인 적용은 어렵다. 또한 대피시간을 모의실험에 의해 추정하고 유출계수를 구한 결과 공용실의 유출계수와 비교하여 기관실의 인명위험성이 약 4배이상 높게 나타났다.

This study is a preparation for the application of FSA (Formal Safety Assessment) to the fire safety of ships. FSA is the new-fashioned methodology proposed to prevent ships from the accidents. To make a base of the fire safety assessment about ship's fire protection design and Classification Society rule, statistical informations for the fire safety engineering are investigated. From results, the necessity of new criterion for ship's fire safety design, the need to study the human behavior in the evacuation from fire, and the development of new fire progress model considering special situations in ships are acknowledged.

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