플랩러더 주위의 유동특성에 관한 실험적 연구

An Experimental Study on Flow Characteristic around a Flap rudder

  • 김옥석 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 조대환 (목포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 이경우 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
  • 고재용 (목포해양대학교 해양시스템공학부)
  • Gim, Ok-Sok (Graduate School, Mokpo National Maritime Uni.) ;
  • Cho, Dae-Hwan (Faculty of Marine Engineering, Mokpo National Maritime Uni.) ;
  • Lee, Gyoung-Woo (Division of Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime Uni.) ;
  • Ko, Jae-Yong (Division of Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime Uni.)
  • 발행 : 2006.11.17

초록

선박에서 제어판를 가지는 주요목적은 선박의 운동을 제어하는 것이다. 제어판은 단동타나 고종판에 이동할 수 있는 부분을 혼합하여 사용되는 것으로 구성되어있다. 제어판은 이런 목적에 맞게 수행될 수 있는 고유의 기능을 가지고, 이는 유체와 관련된 방향과 운동의 결과로 제어력을 증가시키는 것이다. 힘과 운동은 회전과 영각의 결과로서 발생하고, 선박의 조종특성을 결정한다. 본 연구에서는 플랩타의 2차원 단면에 대한 연구를 수행하였다. 플랩타의 유통특성을 파악하기 위하여 각각의 영각과 플랩각을 변화시켜가며 모형실험을 수행하였으며, 유통장내의 속도분포를 얻기 위하여 PIV계측기법 중 동일입자 추적법의 하나인 2프레림 입자추적법을 사용하였다. 모델실험은 $Re=2.8\times10^4$에서 수행하였으며, 계측된 결과들을 서로 비교하였다.

The purpose in having a control surface on a ship is to control the motion of the ship. The control surface may be composed entirely of a single movable surface or of a combination of fixed and movable portion A control surface has one sole function to perform in meeting its purpose, and that is to develop a control force in consequence of its orientation and movement relative to the water. The forces and moments generated as a result of this rotation and angle of attack then determine the maneuvering characteristics of the ship. In this paper the study of flapped rudder's 2-dimensional section was accomplished. Model tests had been carried out with different angles of attack of a main foil and flap's deflection angles to predict the performance of the flapped rudder and the 2 frame particle tracking method had been used to obtain the velocity distribution in the flow field $Re=2.8\times10^4$ had been used during the whole experiments and measured results had been compared with each other.

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