A Theoretical Performance Analysis of Small Liquid Rocket Engine for Space Vehicle Attitude Control

우주비행체 자세제어용 소형 액체로켓엔진의 이론성능 해석

  • 김정수 (순천대학교 기계자동차공학부) ;
  • 박정 (순천대학교 기계자동차공학부) ;
  • 김성초 (순천대학교 기계자동차공학부) ;
  • 최종욱 (순천대학교 기계자동차공학부) ;
  • 장기원 ((주)한화)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

A theoretical model for the calculation of chemical equilibrium composition of propellant combustion product is briefly presented for the performance analysis of monopropellant hydrazine rocket engine. Analysis result is compared to that of test and evaluation of 1-lbf class thruster and is scrutinized primarily from the view point of ammonia dissociation fraction. Chemical equilibrium composition and average molecular weight is additionally depicted according to the variation of propellant inlet pressures and the varying nozzle area ratio. The theoretical analysis is tried as a way of derivation of design parameters for mid- and large-thrust class of monopropellant rocket engines.

단일액체추진제 하이드라진 소형로켓엔진의 이론성능해석을 위한 추진제 연소화합물의 화학평형조성 계산모델이 간략히 제시된다. 성능해석결과는 1 lbf급 추력기의 성능평가 시험결과와 암모니아 몰분율의 관점에서 비교, 분석되고, 노즐팽창비와 추진제 주입압력에 따른 화학평형 조성 및 평균분자량 등이 추가로 제시된다. 이론해석은 단일액체추진제 중 대형급 로켓엔진의 설계변수 도출의 일환으로 시도된다.

Keywords