예부선 운항 안전 현황 연구

A Study on the present status of safety in tug-barge transportation

  • 임남균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 박성현 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 박계각 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 서기열 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Im Nam-Kyun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park S.H. (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park G.K. (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Seo K.Y. (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 발행 : 2005.11.01

초록

예부선 선박은 다른 선박과 달리 부선에 의해 그 조종성능이 제한되어 항해 중 해양사고 발생률이 높은 것으로 알려져 있다. 그 충돌 사고 발생률은 일반 선박 대비하여 $40\%$이상 높은 것으로 보고되기도 하였다. 이런 특성을 지닌 예부선 운항 실태를 파악하고 이를 바탕으로 그 안전 운항 강화 차원의 연구는 꾸준히 정부에서 제기되어 왔다. 이 연구에서도 이러한 차원에서 예부선 국내 운항 실태의 개략을 살펴보았다. 운항업체의 등록상황, 각 업체의 운항 안전 실태, 과거 예부선 사고 유형 등을 살펴보았다. 또한 예부선 관련자에게 안전 증진 방안에 대한 설문 조사를 실시하였으며, 국내외 예부선 안전 사례에 대한 조사를 실시하였다. 이러한 자료는 예부선 안전 강화를 위한 방안에 활용될 것으로 판단된다.

It have been known that the probability of accidental happening in towing-barge is higher than that of other merchant vessels. Because the towing-barge is restricted in thier manoeuvring ability due to its towingline. A report from ministry maritime affairs and fisheries said that the rate of collision accident for towing-barge is $40\%$ high tlnn other transport system in sea. A number of researches have been carried out to improve the safety policy in the towing-barge sea transportation system by the gorvernment. This study examined the safety status in domestic towing-barge sea transportation system The registration status, safety operational policy and post accidental data were also examined A survey research of experts relating to towing-barge operation also was carried out to find the detailed of safety status. This study would be applicable to set up safety policy for towing-barge marine transportation system.

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