한국항해항만학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference)
- 한국항해항만학회 2004년도 추계학술대회
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- Pages.127-132
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- 2004
컨테이너 터미널의 하역능력과 규모에 따른 경제성 분석에 관한 연구
A Study on Economical efficiency Analysis by Handling Capacity and the Size of Container Terminal
- Woo Seung-Hwa (Graduate school of Korea Maritime University) ;
- Song Yong-Seok (Graduate school of Korea Maritime University) ;
- Nam Ki-Chan (Department of Logistics, Korea Maritime University) ;
- Kwak Kyu-Seok (Department of Logistics, Korea Maritime University)
- 발행 : 2004.11.01
초록
최근 초대형 선박이 운항을 개시하면서 6,000TEU급을 최대 수용선박으로 하여 건설된 기존 항만의 인프라 및 하역시스템 전반에 큰 변화가 올 수 밖에 없다. 그러나, 대부분 국내 컨테이너 터미널은 컨테이너 처리량에 비해 장치장 규모가 협소한 편이다. 이에 안벽장비를 추가 투입함으로써 안벽의 생산성 및 선석점유율, 선박의 대기율을 크게 향상 시킬 수 있고, 동시에 장치장 규모를 늘림으로써 비용을 낮출 수 있다. 본 연구에서는 장비를 추가 투입함으로써 향상되는 하역능력과 터미널 규모의 변화에 대해 장비비, 인건비, 건설비, 운영비 측면에서의 경제성을 기존 건설 방식과 비교
Most q the domestic container terminals are inferior to throughput q container. The reason why they have the difference between the handling capacity q planed quay and its real. By putting into quay handling equipment, the productivity of quay can be improved, waiting rate q the ship can be lowed. This paper suggests more resonable terminal construction, throughout comparing with previous construction way, improved handling capacity and the economical efficiency of equipment costs, labor costs, construction costs, operation costs on change of terminal size by adding the equipment.
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